Informacje

Ile przeciętnie chcemy wydać na prezenty

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 21 listopada 2017, 12:10

  • 0
  • Powiększ tekst

W tym roku Polacy zamierzają wydać średnio 882 zł na prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi z okazji Bożego Narodzenia, to o 2 proc. więcej niż w 2016 r. - wynika z badań firmy doradczej Deloitte. Dodano, że na prezenty chcemy przeznaczyć więcej niż na jedzenie

Firma doradcza Deloitte po raz dwudziesty przeprowadziła edycję międzynarodowego badania na temat zakupów świątecznych.

Polacy deklarują, że na tegoroczne wydatki związane z Bożym Narodzeniem przeznaczą o 2 proc. więcej niż rok temu. W 2017 roku suma, którą planują wydać na bożonarodzeniowe prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi wyniesie średnio 882 zł (209 euro) - wynika z badania „Zakupy świąteczne 2017”.

Dla porównania podano, że w 2016 r. choć Polacy deklarowali wydatki w wysokości średnio 1 tys. 121 zł, ostatecznie wydali mniej.

Średnia dla wszystkich ankietowanych krajów wyniosła 368 euro.

W tym roku Polacy deklarują, że na prezenty przeznaczą więcej, niż na jedzenie. Pierwsza kategoria pochłonie ok. 51 proc. bożonarodzeniowego budżetu (451 zł), a druga około 39 proc. (342 zł). Na spotkania towarzyskie planują natomiast wydać 89 zł.

Spośród wszystkich ankietowanych krajów Polacy przewidują, że wydadzą najmniej - powiedziała, cytowana we wtorkowym komunikacie, Magdalena Jończak z Deloitte - Oprócz nas równie oszczędni będą Holendrzy, którzy chcą wydać średnio niespełna 240 euro. Na drugim biegunie znajdują się Hiszpanie i Brytyjczycy, którzy zadeklarowali, że wydadzą odpowiednio 526 i 550 euro. W tym porównaniu trzeba brać jednak pod uwagę poziom PKB danego kraju, średnie dochody, siłę nabywczą, ale też tradycję świąteczną - dodała.

Badanie pokazało, że Polacy, po raz pierwszy od dwóch lat, pozytywnie oceniają obecną sytuację gospodarczą. Odsetek zadowolonych z niej ankietowanych wzrósł z 15,6 proc. w 2016 r. do 32,7 proc. w 2017 r. Również mieszkańcy Europy wyrażają mniejszy pesymizm w porównaniu z rokiem poprzednim. Spośród nich obecną sytuację gospodarczą najbardziej pozytywnie postrzegają Niemcy i Portugalczycy. Polacy równie optymistycznie myślą o sytuacji gospodarczej w przyszłości.

Jak podano, jeśli chodzi o prezenty, w tym roku, podobnie jak rok wcześniej, spodziewamy się otrzymać przede wszystkim kosmetyki, perfumy. Na podium znalazły się również książki i słodycze. Wśród mieszkańców badanych krajów nastąpiła zmiana oczekiwań, jeśli chodzi o wymarzone prezenty. Jako spełnienie marzeń coraz rzadziej wskazywane są pieniądze. W tym roku gotówka na pierwszym miejscu znalazła się tylko w Belgii, podczas gdy rok temu królowała w czterech z dziewięciu badanych krajów.

Poinformowano też, że najbliższych zamierzamy obdarować przede wszystkim książkami, które powróciły na pozycję lidera. Tuż za nimi znalazły się kosmetyki i perfumy (ubiegłoroczny zwycięzca) oraz słodycze. Książki królują w sześciu z dziesięciu badanych krajów. W pierwszej dziesiątce prezentów, którymi zamierzamy obdarować najbliższych po raz pierwszy znalazły się suplementy diety. Wśród prezentów kupowanych nastolatkom dominują słodycze, gry komputerowe oraz książki. Z kolei najmłodszym w tym roku najchętniej kupimy zabawki kreatywne i artystyczne, które z pierwszego miejsca zepchnęły dotychczasowego lidera, czyli klocki. Na drugim miejscu znalazły się książki.

Z badania wynika, że z roku na rok Polacy coraz wcześniej zaczynają przygotowania do świąt. 23 proc. badanych deklaruje, że prezenty kupi już w listopadzie, a 39 proc. wybierze się na zakupy w pierwszej połowie grudnia. Prezenty kupią przede wszystkim w tradycyjnych lokalnych sklepach. W przypadku zakup multimediów, będzie to sklep internetowy.

Analiza Deloitte pokazała, że 42 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty zostawimy w tym roku w sklepach internetowych, to o 5 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. Polska znajduje się w czołówce krajów, w których konsumenci będą kupować prezenty w internecie. Wyższy odsetek uzyskały Holandia, Niemcy i Wielka Brytania.

Badanie online przeprowadzono w dniach 2-15 października br. wśród ponad 7,3 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tegoroczna edycja analizuje dane z dziesięciu krajów europejskich (Portugalia, Hiszpania, Włochy, Grecja, Niemcy, Belgia, Polska, Rosja, Wielka Brytania i Holandia).

PAP, mw

Powiązane tematy

Komentarze