Polskie meble podbijają Dubaj
Blisko 70 wystawców będzie reprezentować Polskę w Dubaju podczas największych targów mebli i wyposażenia wnętrz w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej - poinformowała Polska Agencja Inwestycji i Handlu, która uruchomi na Index Dubai stoisko narodowe.
Targi w Dubaju potrwają od 17 do 19 września. „To kolejna edycja imprezy uznawanej za największe spotkanie projektantów na Bliskim Wschodzie i Afryce Północnej, które łączy ponad 50 tys. architektów, projektantów wnętrz, sprzedawców detalicznych i specjalistów ds. zaopatrzenia z dostawcami mebli i wyposażenia wnętrz” - wskazała Agencja.
Jak powiedział PAP szef ekspertów branżowych w PAIH Robert Zawadzki, Agencja organizuje na Index w Dubaju stoisko w ramach Branżowego Programu Promocji Branży Meblarskiej. „Nasze stoisko jest przestrzenią networkingową dostępną dla wszystkich 54 wystawców oraz firm polskich, które wystawcami nie są a odwiedzą targi” - wyjaśnił.
Dodatkowo pod wspólnym szyldem woj. wielkopolskiego zapowiadany jest udział 12 firm - wskazał. „W sumie liczba polskich wystawców zbliży się do rekordowej liczby 70 firm” - powiedział.
Stoisko narodowe to miejsce, jak wskazała PAIH, gdzie inwestorzy będą się mogli spotkać z kontrahentem czy innym partnerem biznesowym, a zagraniczni przedsiębiorcy - uzyskać informacje o potencjale polskiego przemysłu meblarskiego, powiązanych produktach i usługach.
Jak podkreśliła PAIH, Polska należy nie tylko do europejskich, ale także światowych liderów w produkcji i eksporcie mebli. Sektor produkcji mebli jest „silnie rozwijającym się przemysłem w polskiej gospodarce o globalnym znaczeniu i dużym potencjale wzrostu” - czytamy w informacji PAIH poświęconej polskiemu sektorowi meblarskiemu.
Według danych Agencji w 2018 roku zarejestrowano w Polsce ponad 950 nowych podmiotów związanych z produkcją mebli. To czyni nas drugim największym rynkiem w Unii Europejskiej. Wyprzedziliśmy kraje takie jak: Hiszpania, Niemcy, Francja i Holandia. Obecnie w całej UE zarejestrowanych jest około 120 tysięcy firm z tej branży (z czego ponad 28 tys. podmiotów zlokalizowanych jest właśnie w Polsce) - podała PAIH.
Wartość produkcji sprzedanej polskich mebli w 2018 roku wyniosła 49 mld zł (wzrost o około 2,9 mld zł w porównaniu z rokiem poprzednim) - przypomniała Agencja. „Zakłada się, że w 2019 roku produkcja sprzedana polskiej branży meblarskiej przekroczy 50 mld zł” - oceniają eksperci PAIH.
Jak wskazała PAIH, producenci mebli są ważni dla całej polskiej gospodarki; pod względem eksportu netto zajmujemy drugie miejsce, zaraz po producentach części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych.
Ponad 90 proc. produkcji sprzedanej polskiej branży meblarskiej przeznaczone jest na eksport, a około 87 proc. trafia na rynki europejskie - wynika z danych PAIH. Szacuje się, że w 2018 roku większość mebli została sprzedana przez polskich producentów do Niemiec (ok. 36 proc. całkowitego eksportu), Czech (około 8 proc.) i Wielkiej Brytanii (6 proc.). Nasi wytwórcy mają też klientów poza UE, w takich krajach jak USA, Rosja, Chiny; wśród produktów eksportowych dominują meble tapicerowane i elementy meblowe - wskazała Agencja.
PAP/ as/