800 mln zł inwestycji w szerokie tory
Ponad 800 mln zł na inwestycje planuje wydać do 2025 r. spółka PKP LHS zarządzająca szerokotorową linią kolejową od Hrubieszowa w Lubelskiem do Sławkowa na Śląsku. Powstanie na niej m.in. nowoczesny system sterowania ruchem.
Pierwszy projekt inwestycyjny, wartości 300 mln zł już się rozpoczął. W części będzie on sfinansowany z kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjnym w wysokości 121 mln zł. Pod koniec stycznia spółka PKP LHS podpisała umowę z EBI w tej sprawie - poinformował prezes PKP LHS Zbigniew Tracichleb.
Do 2025 r. planujemy wydać ponad 800 mln zł na modernizację infrastruktury i taboru. Dla porównania w ciągu minionych 15 lat wydaliśmy na inwestycje 1 mld zł - powiedział Tracichleb.
Około 114 mln zł z pierwszego projektu będzie zainwestowanych na Lubelszczyźnie. Za kilka tygodni ma być oddane do użytku nowe centrum sterowania ruchem w Zamościu. Przebudowany będzie układ torowy na stacji Zamość-Bortatycze, powstanie nowa mijanka Zamość-Majdan, rozbudowana zostanie stacja Hrubieszów. Na Śląsku zmodernizowana będzie stacja Sławków, gdzie kończy się linia szerokotorowa.
Wojewoda lubelski Przemysław Czarnek podkreślił, że spółka PKP LHS, która ma siedzibę w Zamościu, stawia na szybki rozwój.
Warto zwrócić uwagę, że inwestycja, która jest warta 300 mln zł, w większości jest finansowana ze środków własnych. Te pieniądze zostały zarobione przez spółką i inwestowane są w dużej mierze w województwie lubelskim- powiedział Czarnek.
Najwięcej środków z pierwszego projektu - około 184 mln zł - pochłonie zbudowanie nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym.
Bardzo nowoczesne systemy przekaźnikowe pojawią się na całej linii. Sterować ruchem będziemy z jednego centrum, być może w Zamościu, nad tym jeszcze pracujemy - powiedział Tracichleb.
Kolejne planowane przez PKP LHS inwestycje to m.in. modernizacja posiadanych lokomotyw, która pochłonie około 100 mln zł, budowa terminala kontenerowego w Woli Baranowskiej na Podkarpaciu za 200 mln zł oraz unowocześnienie stacji Sędziszów w Świętokrzyskiem, które będzie kosztowało około 100 mln zł.
W dalszej perspektywie PKP LHS rozważa elektryfikację linii, a także przedłużenie jej do Gliwic i Kędzierzyna, aby tam można było przewożone kontenery ładować na barki żeglugi śródlądowej - poinformował Tracichleb.
PKP LHS zarządza linią szerokotorową o długości około 400 km, świadczy usługi przewozowe oraz logistyczno-spedycyjne. Umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na wschodniej granicy.
Jak podaje spółka, jest ona najbardziej efektywnym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce. W ubiegłym roku przewiozła ponad 10 mln ton towarów, o 110 tys. ton więcej niż w poprzednim.
Styczeń tego roku był rekordowy. W jednym miesiącu przewieźliśmy ponad 1 mln ton towarów - zaznaczył Tracichleb.
Wyniki finansowe za ubiegły rok jeszcze nie są znane. Według prognoz spółka przyniosła ponad 54 mln zł zysku netto, podczas gdy plan przewidywał 43 mln zł, wobec przychodów wynoszących około 400 mln zł - powiedział Tracichleb.
PAP, MS