Niemcy już nie tak atrakcyjne dla polskich firm
Niemal 89 proc. polskich firm pozytywnie postrzega perspektywy rozwoju globalnego rynku handlowego, wynika z badania HSBC Navigator. Jest to jeden z najwyższych wyników w Unii Europejskiej wobec średniej światowej wynoszącej 78 proc.
Odsetek respondentów identyfikujących Niemcy jako kluczowy rynek ekspansji spadł do 18 proc. z 24 proc. w poprzednim badaniu (przeprowadzonym pod koniec 2017 r.).
Niemcy są oczywiście dalej postrzegane przez polskie firmy jako główny rynek zagraniczny. Spadek sentymentu może być jednak wyraźnym znakiem przekierowania zainteresowania firm na inne rynki. Może to być podyktowane chęcią geograficznej dywersyfikacji ryzyka, a także poszukiwaniem nowych możliwości rozwoju i ekspansji handlowej - powiedział powiedział dyrektor departamentu finansowania handlu i faktoringu w HSBC Bank Polska Piotr Winnicki, cytowany w komunikacie.
W badaniu zapytano eksporterów o wpływ przepisów i regulacji na ich działalność.
Ponad jedna czwarta (26 proc.) respondentów uznała, że ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) i związane z dostosowaniem się do niego koszty stanowią przeszkodę w działalności firm, a 48 proc. firm uważa, że umowy o wolnym handlu, które dotyczą ich sektora są pomocne w biznesie.
Wśród firm nie widać natomiast obaw o Brexit. Tylko 17 proc. respondentów twierdzi,że będzie miał on negatywny wpływ na ich działalność, natomiast aż 40 proc. oczekuje pozytywnego wpływu. Może to odzwierciedlać oczekiwanie, że Brexit stworzy szanse dla polskich przedsiębiorstw na zdobycie udziałów w rynku oraz że może przyczynić się do zmniejszenia niedoborów siły roboczej w Polsce poprzez ograniczenie odpływu pracowników do Wielkiej Brytanii - czytamy w materiale.
Badanie wykazało, że tylko 20 proc. polskich przedsiębiorców (w porównaniu z 27 proc. na świecie) jako cel wprowadzanych u siebie zmian, wskazuje rozwój technologiczny.
Różnica w stopniu przetwarzania danych przez polskie przedsiębiorstwa w porównaniu ze światem jest zaskakująca. Aby utrzymać tempo rozwoju, muszą one myśleć o zwiększeniu skali wykorzystania informacji i inwestycjach w nowe technologie. Jest to konieczne, jeśli chcą utrzymać konkurencyjność w obecnej sytuacji rynkowej, a w dłuższej perspektywie także w obliczu wyzwań demograficznych i zmieniającej się sytuacji na rynku pracy - ocenił Winnicki.
Jak podano, Polscy eksporterzy coraz większą uwagę przywiązują do zasad zrównoważonego rozwoju. Ponad połowa firm (61 proc. respondentów) uważa, że pod względem stosowania zasad zrównoważonego rozwoju jest na równi lub wyprzedza swoich konkurentów.
Badanie HSBC Navigator prowadzone jest w imieniu HSBC przez Kantar TNS. Wyniki opracowane są na podstawie odpowiedzi udzielanych przez ponad 8500 firm z 34 krajów świata, w tym 200 z Polski. Badanie przeprowadzono w okresie sześciu tygodni od lipca do września 2018 r. Respondentom zadano pytania o ich oczekiwania dotyczące perspektyw rozwoju handlu i strategiczne plany biznesowe.
Na podst. ISBnews