Informacje

Pieniądze / autor: Fratria
Pieniądze / autor: Fratria

10 proc. firm kurierskich ma problemy finansowe

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 14 grudnia 2018
  • 06:49
  • 1
  • Tagi: biznes finanse kurier usługi
  • Powiększ tekst

Problemem firm kurierskich przed świętami jest nie tylko nadmiar pracy, ale też opóźnianie płatności wobec kontrahentów; na ponad 9,7 tys. firm pocztowych i kurierskich kłopoty z terminowym regulowaniem zobowiązań ma blisko 10 proc. - wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

Według Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor (BIG InfoMonitor) średnio 41,3 tys. zł zaległości wobec dostawców i banków ma co dziesiąta firma z branży pocztowej i kurierskiej.

Co druga jest w nie najlepszej sytuacji finansowej - wskazano.

Rynek usług kurierskich rozwija się w Polsce w bardzo szybkim tempie - podkreśla Biuro Informacji Gospodarczej. Na rozwój branży duży wpływ ma rosnąca popularność zakupów przez internet.

Zgodnie z prognozami w roku 2018 całkowity wolumen paczek wzrośnie do poziomu 440 mln (o 11 proc. więcej niż w ubiegłym roku) - wskazali eksperci Biura.

Okres przedświąteczny, jak podkreśliło BIG InfoMonitor, to tradycyjnie boom na usługi kurierskie i to z roku na rok coraz większy, bo chętniej kupujemy online. Według badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor przez Instytut ARC Rynek i Opinia, udział osób, które kupią w sieci wszystkie lub większość świątecznych prezentów wyniesie w 2018 r. 28 proc. Natomiast przeważająca część podarków w tradycyjnych sklepach kupi 41 proc. ankietowanych. Przed rokiem, jak dodano, było to odpowiednio 26 proc. i 42 proc.

Eksperci Biura wyliczyli też, że przedświąteczna gorączka powoduje, iż czas oczekiwania na przesyłkę w listopadzie i grudniu wydłuża się o ok. trzy godziny. W efekcie średni termin dostawy pod drzwi zajmuje do 46 godzin.

Problemem firm kurierskich jest nie tylko nadmiar pracy, ale też opóźnianie płatności wobec kontrahentów oraz banków - wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy Biura Informacji Kredytowej.

Na 9 730 firm pocztowych i kurierskich, (wśród których są przedsiębiorstwa aktywne, zawieszone lub już wyrejestrowane), problemy ma 964, czyli 9,9 proc. - wyliczono. Oznacza to, że skala zjawiska i jego zasięg znacząco przewyższają problemy ogółu przedsiębiorstw, bo w całej gospodarce opóźnione płatności widoczne w BIG InfoMonitor oraz BIK, na minimum 30 dni i kwotę, co najmniej 500 zł, ma 6,1 proc. firm.

Jak powiedział PAP prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, w większości przypadków problem dotyczy płatności wobec partnerów biznesowych, znacznie rzadziej zdarzają się natomiast opóźnienia

To dość naturalne, zważywszy jak poważne konsekwencje wyciągają instytucje finansowe wobec niesolidnych dłużników - dodał.

W branży pocztowej i kurierskiej sytuacja wygląda też inaczej w zależności od wielkości firmy - zaznaczyło BIG InfoMonitor. Jak wyjaśniono, wśród mikro i małych przedsiębiorstw (z CEIDG) przeterminowane zobowiązania pozakredytowe i kredytowe ma 9 proc., czyli co jedenasta firma. A wśród spółek kapitałowych problemy z solidnością płatniczą notuje 25 proc., czyli co czwarte przedsiębiorstwo.

Wydawać by się mogło, że rozwój cyfryzacji, która zmienia zwyczaje zakupowe Polaków, a także kolejne dyrektywy unijne liberalizujące prawo pocztowe spowodują, że branża usług kurierskich będzie w doskonałej kondycji finansowej. Tymczasem nasze dane wskazują, że jeden z jej ważnych elementów, czyli wypłacalność wobec kontrahentów biznesowych, poważnie szwankuje - podsumował Grzelczak.

Badanie przeprowadził Instytut ARC Rynek i Opinia metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1004 Polaków w wieku 25-65 lat, w listopadzie 2018 r.

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor (BIG InfoMonitor) prowadzi Rejestr Dłużników BIG. Działając w oparciu o Ustawę o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych przyjmuje, przechowuje i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm.

SzSz (PAP)

Komentarze