Informacje

autor: Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii
autor: Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii

Emilewicz: silnik europejskiej gospodarki potrzebuje liftingu

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 22 lutego 2019, 14:12

    Aktualizacja: 22 lutego 2019, 14:13

  • Powiększ tekst

Silnik europejskiej gospodarki potrzebuje zmiany, liftingu, w którym Polska chce wziąć bardzo mocny udział - mówiła szefowa MPiT Jadwiga Emilewicz w piątek podczas biefingu prasowego po spotkaniu z ministrem gospodarki i finansów Francji Bruno Le Mairem. Chodzi m.in. o nową politykę konkurencyjności.

Minister przedsiębiorczości i technologii dodała, że naszymi partnerami w działaniach, które mają wzmocnić europejską gospodarkę będą Francja i Niemcy.

Chodzi m.in. o nowe podejście do polityki przemysłowej, polityki konkurencyjności, „która wymaga dzisiaj nowej dyskusji”, bo jej założenia były wypracowywane na przełomie lat. 80. i 90., czyli w innych warunkach konkurencji globalnej.

Emilewicz zaznaczyła, że przedsiębiorstwa europejskie muszą przede wszystkim mierzyć się z konkurencją spoza Europy.

Agresywna obecność przedsięwzięć gospodarczych z rynków, na których nieobecne są tak wysokie standardy produkcyjne, środowiskowe, jakie narzucamy sobie w Europie, wymaga od nas nowego podejścia - mówiła.

Dodała, że wspólnie z Francją nasz kraj uczestniczy w Sojuszu na rzecz Przemysłu Bateryjnego.

Europa nie może być zależna od 2-3 czempionów, którzy opracowują nowe technologie poza UE  - mówiła. Chodzi o to, by w ramach budowy przemysłu bateryjnego w Europie wsparcie publiczne mogło być udzielane „poza akceptowalną tradycyjnie mapą pomocy publicznej”.

Jak mówiła Emilewicz, podczas piątkowego spotkania z ministrem Le Mairem „zadeklarowaliśmy też gotowość polskich konsorcjów” do udziału w obszarze recyklingu.

Podkreśliła, że recycling baterii jest dzisiaj ogromnym rynkiem, w którym polskie firmy i naukowcy mają swoje kompetencje”.

Zadeklarowaliśmy też organizację przemysłowego okrągłego stołu w formacie Trójkąta Weimarskiego. Będziemy chcieli zaprosić firmy, które już w tej inicjatywie uczestniczą co najmniej z naszych trzech państw, aby określić ramy finansowania i niezbędne warunki, które muszą zostać spełnione, aby produkcja baterii w Europie była możliwa w przewidywalnym do określenia i konkurencyjnym modelu - wskazała.

Jeżeli chcemy istnieć między Chinami a Stanami Zjednoczonymi musimy mieć przemysł europejski mocny i niezależny - mówił Le Maire.

Dodał, że zmiany w unijnym prawie pozwolą oprzeć się konkurencji spoza kontynentu. Jak powiedział, w przyszłości baterie elektryczne będą stanowiły 1/3 do połowy wartości samochodu.

Jeśli będą one produkowane poza Europą, to nie zostanie nam wiele miejsc pracy - mówił.

Wcześniej minister Le Maire spotkał się z premierem Mateuszem Morawieckim i szefową ministerstwa finansów Teresą Czerwińską, z którą podpisał deklarację o współpracy podatkowej.

Jak powiedziała PAP rzecznik rządu Joanna Kopcińska tematem spotkania premiera Morawieckiego z Bruno Le Mairem były stosunki między oboma krajami - przede wszystkim w polityce gospodarczej.

Rosnąca z roku na rok wymiana handlowa między Polską a Francją powoduje, że relacje te należą do najlepszych w Europie - podkreśliła.

Zaznaczyła, że wspólne inicjatywy w przyszłości mogą dotyczyć współpracy szczególnie w polityce energetycznej, w tym w zakresie produkcji samochodów elektrycznych.

Premier Morawiecki i minister Le Maire omówili też współpracę Polski i Francji w ramach Unii Europejskiej. Nasze kraje mają wspólny pogląd na wiele spraw: i Paryż, i Warszawa opowiadają m.in. się przeciwko ograniczaniu Wspólnej Polityki Rolnej, a także za wprowadzeniem unijnych regulacji w celu sprawiedliwego opodatkowania cyfrowych gigantów technologicznych (tzw. Digital Tax). Polska i Francja będą także dążyć do tego, aby Komisja Europejska wyraziła zgodę na tworzenie +europejskich czempionów+ mogących konkurować z firmami spoza naszego kontynentu - wyjaśniła.

Jak mówił w piątek dziennikarzom minister Le Maire, podczas spotkania w ministerstwie finansów rozmawiał o konieczności wprowadzenia przez UE podatków w zakresie gospodarki cyfrowej.

Jest polsko-francuski projekt, który mówi o naszej wspólnej woli dojścia do europejskiego podatku dla spółek cyfrowych. Nie może być firm polskich czy francuskich, które płacą więcej niż giganci amerykańscy czy chińscy. W dziedzinie cyfryzacji trzeba opodatkować to co dzieje się w danym miejscu - podkreślił.

Jak wynika z danych GUS, Francja jest jednym z ważniejszych partnerów handlowych Polski; dwustronna wymiana handlowa stale wzrasta (o 4,4 proc. w 2018 roku). Od lat Polska odnotowuje dodatni bilans handlowy w obrocie towarowym z Francją. Rok 2018 był kolejnym, w którym eksport Polski do Francji rósł szybciej niż import - o 5,3 proc. (do 12,2 mld euro), a import o 3 proc. (do ok. 8,2 mld euro). Polska jest też liczącym się partnerem handlowym Francji. Według danych ITC w 2018 r. eksport do Polski stanowił 2,1 proc. ogólnego francuskiego eksportu, co sytuuje nasz kraj na 10. miejscu wśród głównych odbiorców towarów znad Sekwany.

SzSz (PAP)

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.