Informacje

LPP działa już na 39 rynkach  / autor: LPP
LPP działa już na 39 rynkach / autor: LPP

LPP liczy koszty i stawia na zagraniczne rynki

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 19 listopada 2019, 15:20

  • Powiększ tekst

Po październikowym debiucie w Finlandii oraz uruchomieniu sprzedaży internetowej na kolejnych rynkach europejskich, oferta marek LPP jest już dostępna na 39 rynkach. Salony stacjonarne gdańskiej spółki działają dziś w 25 krajach, a oferta online obejmuje 30 rynków.

Kolejny kwartał z rzędu sprzedaż zagraniczna polskiego producenta była większa od krajowych przychodów.

W Finlandii otworzyliśmy w największym centrum handlowym w tym kraju wszystkich 5 naszych marek. Możemy powiedzieć, że był to pozytywne zaskoczenie, ponieważ otwarcie w przypadku Reserved było na podobnym poziomie jakie zanotowaliśmy w Londynie, a marka Sinsey zanotowała najlepsze otwarcie w historii - powiedziała PR Manager Monika Wszeborowska podczas konferencji prasowej.

Zgodnie z przyjętą strategią rozwoju sprzedaży wielokanałowej, LPP stawia na rozwój jakościowy sieci stacjonarnej i równolegle inwestuje w e-commerce.

Omnichannel jest naszą odpowiedzią na obecne wyzwania w branży retail oraz zmieniające się oczekiwania konsumentów. W ostatnich miesiącach otworzyliśmy pierwsze salony w Finlandii i rozszerzyliśmy zasięg internetowy naszych marek o kolejne rynki europejskie. Z naszą ofertą dotarliśmy m.in. do Włoch, Austrii i Francji, gdzie jako debiutanci osiągnęliśmy obiecujące wyniki sprzedaży. Podobnie jak w przypadku sieci stacjonarnej, również w e-commerce dostrzegamy wzrost znaczenia eksportu. Już w trzecim kwartale br. aż 45% sprzedaży w tym segmencie pochodziło z naszych zagranicznych sklepów internetowych – komentuje Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP ds. finansowych.

W trzecim kwartale 2019 roku LPP wypracowało ponad 2 miliardy zł przychodu oraz 140 mln zł zysku operacyjnego, notując jego wzrost o 9% r/r. W analizowanym okresie całkowite przychody grupy wzrosły o 15% - dzięki rosnącej powierzchni salonów stacjonarnych, wysokiej dynamice sprzedaży internetowej oraz dodatnim wskaźnikom LFL (sprzedaż w sklepach porównywanych).

Jesteśmy zadowoleni z rozpoczęcia drugiego półrocza. Wszystkie nasze marki wypracowały dobre wyniki i to pomimo przypadających w lipcu wyprzedaży. W wyniku wprowadzenia nowej polityki zarządzania towarem przyspieszyliśmy zatowarowanie salonów o jeden miesiąc. Dzięki temu nasi klienci mogli już w sierpniu poznać pierwsze propozycje przygotowane na początek sezonu jesienno-zimowego. Nowe kolekcje spotkały się z ciepłym przyjęciem, co miało wpływ na wypracowanie pozytywnych wyników sprzedażowych – wyjaśnia Przemysław Lutkiewicz.

Podsumowując pierwsze 9 miesięcy br. LPP uzyskało ponad 6 mld zł przychodu – o 13% więcej niż rok wcześniej. Spółka wypracowała w tym okresie 393 mln zł zysku operacyjnego, notując tym samym jego wzrost o 22% w skali roku. Zarówno w trzecim kwartale, jak i w pierwszych 9 miesiącach br., spółka utrzymała dynamikę kosztów całkowitych poniżej tempa wzrostu sprzedaży.

Coraz większe znaczenie w strukturze przychodów LPP odgrywa eksport. Kolejny kwartał z rzędu sprzedaż zagraniczna polskiego producenta była większa od krajowych przychodów.

W trzecim kwartale br. na jej wartość pozytywnie wpłynął rozwój powierzchni, w szczególności w Europie Południowo-Wschodniej oraz dobre przyjęcie kolekcji przez klientów w krajach Europy Zachodniej. W analizowanym okresie powierzchnia sieci stacjonarnej LPP zwiększyła się o blisko 13 % r/r.

Sprzedaż internetowa w 3Q19 stanowiła ponad 11% przychodów z Polski i prawie 10% sprzedaży Grupy.

Zgodnie z planem w 2019 roku polski producent odzieży chce przekroczyć miliard złotych sprzedaży w kanale e-commerce. Zamierza to osiągnąć m.in. dzięki rozszerzaniu oferty na nowe kraje. To z kolei wiąże się także z koniecznością rozwoju logistyki.

W ostatnich miesiącach LPP uruchomiło magazyn w Rumunii, dedykowany do obsługi zamówień online. Dzięki Fulfillment Center o powierzchni 22 tys. m2, LPP zyskuje możliwość realizacji dostaw do klientów z Europy Południowo-Wschodniej nawet następnego dnia od transakcji.

W 2020 roku gdańska spółka planuje uruchomienie kolejnego magazynu dla e-commerce, tym razem na Słowacji.

Zapytany przez nasz portal o statystyki dotyczące Pracowniczych Planów Kapitałowych ( Grupa LPP w związku z tym, że zatrudnia powyżej 250 pracowników była zobligowana do wybrania firmy obsługującej PPK) odpowiedział:

Wybraliśmy ofertę firmy AXA i zapisało się około 30% naszych pracowników w kraju - powiedział wiceprezes.

Reszta złożyła pisemną rezygnację. - U nas pracują przede wszystkim młodzi ludzie i oni nie są zainteresowani rozważaniami na temat przyszłych emerytów - dopowiedział.

Jako wyzwanie na 2021 i następny rok firma podała: zmienność i poziom walut: USD, RUB, UAH i EUR, a także rosnące koszty pracy i dalsze ograniczenia handlu w niedzielę w Polsce.

Prezes LPP przewiduje, że zakaz handlu nie będzie odgrywał już tak istotnej roli, natomiast w związku z rosnącymi kosztami związanymi z ustawowymi podwyżkami wynagrodzeń wskazał, ze firma stawia na automatyzację pracy i nowe technologie oraz rozwój rynków zagranicznych. To oszczędzi koszty pracy.

Biorąc pod uwagę całą grupę, zakładamy wzrost wynagrodzeń u nas na poziomie jednocyfrowym, a nie dwucyfrowym” - powiedział Lutkiewicz podczas konferencji prasowej.

Zwrócił też uwagę, że wynagrodzenia wszędzie rosną - także za granicą, ale w Polsce jednak znacznie szybciej.

W związku z wprowadzoną przez spółkę zmianą sposobu liczenia roku obrotowego, rok 2019 będzie miał 13 miesięcy, a docelowy rok obrotowy od 2020 rozpocznie się 1 lutego. Zmiana ma na celu lepsze dopasowanie sposobu prowadzenia bilansów spółki w ujęciu kwartalnym z cyklem życia kolekcji, tak aby kwartały finansowe odzwierciedlały w pełni sezony modowe. Stąd też ostatni kwartał 2019 roku będzie ujęty w okresie 4-miesięcznym.

LPP jest zadowolone ze sprzedaży w pierwszych tygodniach IV kwartału, choć przed spółką jest jeszcze tzw. Black Friday, uważa wiceprezes Przemysław Lutkiewicz.

W przyszłym roku obrachunkowym 2020/21 w Polsce spółka planuje m. in. zwiększenie powierzchni handlowej o 4%.

W Polsce zakładamy, że 60% będą to powiększenia salonów sprzedaży, a 40% będą to nowe otwarcia” - dodał wiceprezes.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych