Informacje

Obwodnica Trójmiasta będzie powstawała w formule PPP / autor: Pixabay
Obwodnica Trójmiasta będzie powstawała w formule PPP / autor: Pixabay

[NASZ WYWIAD] Obwodnica Trójmiasta w formule PPP

Grażyna Raszkowska

Grażyna Raszkowska

dziennikarka

  • Opublikowano: 21 listopada 2019, 18:05

    Aktualizacja: 21 listopada 2019, 20:04

  • Powiększ tekst

Jesteśmy na etapie przygotowywania się do wyboru partnera prywatnego Obwodnicy Trójmiasta. Chcemy ją, jako pierwszą tak dużą inwestycję drogową, przeprowadzić w formule PPP - Partnerstwa Publiczno Prywatnego – powiedział dziś Waldemar Buda, pełnomocnik rządu ds. PPP, potwierdzając tym samym, że dla rozwoju inwestycji w Polsce strategiczne znaczenie będą miały wspólne przedsięwzięcia sektora publicznego i prywatnego.

W programie Wywiad Gospodarczy Waldemar Buda mówił o znaczeniu, jaki rząd przypisuje rozwojowi tego rodzaju projektów.

Mamy listę ponad 40 projektów rządowych, które do końca 2020 roku mogą powstać w całej Polsce w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego – powiedział gość Wywiadu Gospodarczego Waldemar Buda, pełnomocnik rządu ds. Partnerstwa Publiczno Prywatnego . - Wybierzemy co najmniej 10.

W listopadzie powstał zespół międzyresortowy, składający się z wiceministrów poszczególnych resortów wspólnie przygotowujących tego rodzaju projekty.

Chcemy skoordynować projekty – bo one są wskazywane przez poszczególne ministrostwa. Mamy tam drogi ekspresowe, mamy budynki na siedziby urzędów, a nawet uzdrowiska.

Ale nie tylko.

Wicepremier Piotr Gliński zgłosił kilka projektów budowy muzeów m.in. Narodowe Muzeum Techniki, które mogłoby być w tej formule zbudowane. To ambitne plany, które powinny być wyznacznikiem dla samorządów. – mówił w programie.

Podkreślił przy tym, że PPP dedykowane jest głównie samorządom, które muszą budować w tym zakresie odpowiednie kompetencje i zdobywać wiedzę.

Waldemar Buda podkreślał znaczenie, jakie ma powstawanie dróg ekspertowych i infrastruktury w ramach PPP

Zaczęliśmy od Obwodnicy Trójmiasta – chcemy tak duża inwestycję przeprowadzić właśnie w ramach PPP. To ogromna inwestycja wyceniana na kilka miliardów złotych. Dziś już jesteśmy na etapie przygotowywania się do wybory partnera prywatnego. Chcemy przeciąć wszystkie złe historie, które wiązały się z budowaniem dróg w systemie koncesji. Chcemy pokazać, że można budować drogi szybkiego ruchu w tej formule. I będzie to bezpłatne dla użytkowników pojazdów osobowych, tak jak inne drogi ekspresowe, ale jednocześnie przy udziale kapitału prywatnego. – podkreślał.

Chętnych do takiej współpracy nie brakuje.

  • Mam sygnały, że wielu dużych partnerów oczekuje, kiedy wystartujemy z procedurą wyboru partnera prywatnego. Myślę, że zainteresowanie będzie bardzo duże, bo jest to atrakcyjne z punktu widzenia przedsiębiorców, którzy nie chcą szybkiej zapłaty, ale chcą budować swój portfel na dłuższym strumieniu dochodów – podkreśla Waldemar Buda.

To istotne w sektorze budowlanym, charakteryzującym się cyklami koniunktury i dekoniunktury.

W partnerstwie publiczno-prywatnym etap zapłaty jest rozłożony w czasie i pierwsze płatności mogą pojawić się dopiero po kilku latach.

Charakterystyczne dla tej formy aktywności gospodarczej pozostaje dzielenie się ryzykiem i zyskiem pomiędzy partnerami: publicznym i prywatnym.

W wielu krajach mnej więcej 10 proc. inwestycji publicznych jest realizowanych w formule PPP – u nas na razie jest to 1 proc. - a więc rezerwy w tym zakresie mamy spore.

Przeczytaj także: 100 nowych umów PPP to minimum

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych