Niemieckie plany dominacji nad branżą motoryzacyjną
Po 6 latach badań niemieccy inżynierowie są przekonani, że efekty ich badań mogą całkowicie zrewolucjonizować rynek motoryzacyjny.
Naukowcy z Center for Solar Energy and Hydrogen Research Baden-Württemberg (w skrócie: ZSW) rozpoczęli w 2014 roku prace nad kluczowym elementem samochodów elektrycznych – akumulatorami litowo-jonowymi. Efektem badań ZSW jest opracowanie nowego procesu produkcji akumulatorów, które umożliwiłoby niemieckim fabrykom masowe ich wytwarzanie poprzez ułatwienie procesu produkcji oraz redukcję wymaganych kosztów.
Ostatecznym owocem prac jest właśnie założenie projektu ZellkoBat. Ma on na celu umożliwić produkcję dużych akumulatorów litowo-jonowych w formacie PHEV-2 – nowego rodzaju baterii o zwiększonej pojemności, przekładających się na zdecydowanie większe osiągi samochodów elektrycznych. Umożliwienie masowej ich produkcji jest dla niemieckich fabryk kluczowe ze względu na fakt, że większość akumulatorów jest obecnie produkowana w Azji oraz Północnej Ameryce. Projekt ZellkoBat stawia sobie za cel zmianę tego stanu rzeczy.
Musimy zrobić wszystko co w naszej mocy by nadgonić rozwój i produkcję baterii by ugruntować Niemcy jako państwo słynące z produkcji samochodów – ogłosiła Dr. Margret Wohlfahrt-Mehrens, jedna z kluczowych osób dla projektu ZellkoBat.
Jednocześnie ZSW stawia sobie za cel zrewolucjonizowanie systemu produkcji. Projekt ma być czymś w rodzaju pomostu pomiędzy laboratoryjnymi prototypami a masową produkcją konsumencką. Jednym ze sposobów osiągnięcia tego celu jest wykorzystanie możliwości chmur internetowych. Firmy zaangażowane w projekt ZellkoBat miałyby na bieżąco wymieniać się wszelkimi danymi oraz informacjami na wszystkich etapach produkcji oraz innowacji, umożliwiając szybkie wprowadzanie zmian zarówno w fabrykach jak i placówkach rozwojowych.
Cały projekt jest niezwykle istotny dla Niemiec nie tylko z uwagi na prywatnych konsumentów, ale również ambitne cele rządu. Postanowił on sobie za cel zwiększenie liczby samochodów elektrycznych na drogach (tj. w użytku codziennym) do 10 milionów w 2030 roku. Dotychczas jedynie Norwegii udało się skutecznie osiągnąć zwiększenie sprzedaży samochodów elektrycznych.
Nowy format baterii jak i całość projektu ZellkoBat mogą poważnie zamieszać na rynku motoryzacyjnym. Azja obecnie dominuje rynek samych baterii, zaś Tesla uważana jest przez wielu za niedościgniony wzór, firmę, która wytycza szlaki całej branży. Jednak zapowiadane inwestycje w branżę samochodów elektrycznych oraz badania ZSW mogą zmienić tę sytuację i sprawić, że Niemcy odzyskają swoją pozycję hegemona rynku motoryzacyjnego.
Źródło: pv Europe
Adrian Reszczyński