PERSONALIA
Z Polsatu do Philip Morris Polska
Bartosz Kurek, były dziennikarz telewizyjny i radiowy, od 1 grudnia br. jest już pracownikiem Philip Morris Polska Distribution. W strukturze organizacji objął stanowisko menedżera ds. Public Affairs. „Przychodzę do firmy, która rzuciła wyzwanie całej branży i postawiła wszystko na jedną kartę. A ja bardzo lubię takie wyzwania – tłumaczy Bartosz Kurek
Bartosz Kurek z wykształcenia jest politologiem, studia ukończył na Uniwersytecie Jagiellońskim. Karierę dziennikarską zaczynał w radiu RMF Classic. Później przeszedł do telewizji TV Biznes, gdzie pracował jako reporter i korespondent giełdowy. Do Telewizji Polsat dołączył w 2008 roku. W stacji pracował przez blisko 12 lat, prowadząc m.in. główne wydanie programu informacyjnego „Wydarzenia”. Wcześniej był gospodarzem porannego pasma „Nowy dzień z Polsat News”. Szlify dziennikarskie zdobywał m.in. w CNN. Relacjonował wybory prezydenckie w USA czy Forum Ekonomiczne w Davos.
We współpracy ze stowarzyszeniem „Program Czysta Polska” prowadził także edukacyjny podcast ekologiczny. Jednym z wiodących tematów były w nim inicjatywy pro-środowiskowe biznesu oraz organizacji trzeciego sektora. Wspólnie z ekspertami z obszaru ekologii dyskutował o znaczeniu lokalnych działań firm i ich wpływie na globalną ochronę środowiska. Zainicjował również lokalną akcję „Sprzątamy Wilamy”, w której ramach mieszkańcy podwarszawskiej gminy Załuski, we współpracy z władzami gminy, sprzątają swoją okolicę.
„Dziwnym trafem wszędzie tam, gdzie zaczynałem pracę, działo się coś dużego i ważnego. Kiedy dołączałem do Polsatu w mediach trwała rewolucja cyfrowa. Testowano interaktywne formy dostarczania widzom treści i nowe kanały kontaktu. Dzisiaj dołączam do ludzi, którzy prowadzą rewolucję technologiczno-naukową. Przez lata śledziłem trendy w innowacjach oraz działania ekologiczne firm, więc miałem okazję zapoznać się również z inicjatywami Philip Morris International. Wierzę, że wkrótce PMI przestanie kojarzyć się z „tą firmą od papierosów” i zacznie być postrzegany jako firma zmieniająca życie milionów palaczy na świecie na lepsze – mówi Bartosz Kurek, menedżer ds. public affairs w Philip Morris Polska Distribution.
Osią transformacji biznesowej Philip Morris International (PMI) są dziś produkty o potencjale obniżonego ryzyka w porównaniu z papierosami. W ciągu minionej dekady firma zainwestowała w badania i rozwój technologii alternatywnych dla papierosów ponad 7 mld dolarów, zatrudniając przeszło 400 naukowców i ekspertów do prowadzenia nad nimi badań. PMI produkuje takie technologie z myślą o tych pełnoletnich palaczach, którzy nie zamierzają zerwać z nałogiem, jako lepszą alternatywę dla dalszego palenia papierosów.
PMI gra w zielone, co dla mnie jest bardzo ważne. Tę zmianę widać gołym okiem. Liczby nie kłamią: 5800 patentów globalnie za innowacyjne technologie to wynik niespotykany w takiej branży. Do 2025 roku wszystkie fabryki firmy będą korzystać wyłącznie z zielonej energii, a do 2030 roku będą miały zerowy ślad węglowy. Zielona transformacja to wyzwanie, które tu nabiera bardzo realnych kształtów i cieszę się, że mogę być jej częścią. Chyba podświadomie trafiam tam, gdzie wieje wiatr ważnych zmian – dodaje Bartosz Kurek.
Jednym z rezultatów globalnych inwestycji PMI jest urządzenie IQOS. To system podgrzewania tytoniu, w którym nie dochodzi do procesów spalania tytoniu. Nie powstaje w nim dym papierosowy ani substancje smoliste. Nie jest jednak produktem wolnym od ryzyka ani alternatywą do zaprzestania palenia i całkowitego zerwania z nałogiem.
Gdy pracowałem w zawodzie dziennikarza, zawsze liczyła się dla mnie wiarygodność przekazu. A PMI ma czytelny i logiczny przekaz: nie palisz – nie zaczynaj, palisz – rzuć, nie chcesz rzucić – zmień papierosy na lepszą alternatywę. Jest coś kuszącego w pracowaniu dla firmy, która konsekwentnie i od podstaw stwarza siebie na nowo i buduje coś innowacyjnego. Mówi wprost, że w najbliższej przyszłości papierosy staną się przeżytkiem, ponieważ nauka i technologie wspólnie tworzą lepsze rozwiązania dla palaczy – mówi Bartosz Kurek.
W lipcu br. Agencja Żywności i Leków Stanów Zjednoczonych (Food and Drug Administration, FDA) oficjalnie autoryzowała IQOS jako pierwsze i jak dotąd jedyne na świecie urządzenie do podgrzewania tytoniu o profilu zmodyfikowanego ryzyka (MRTP) w porównaniu z papierosami. Po niemal 4 latach analiz dokumentacji naukowej przedłożonej przez producenta oraz w oparciu o dostępne badania naukowe, FDA potwierdziła, że system podgrzewania tytoniu IQOS „w znacznie mniejszym stopniu naraża użytkowników na działanie toksycznych i potencjalnie szkodliwych związków” w porównaniu z papierosami, wskutek czego jest „właściwy dla promocji zdrowia publicznego”.
Obecnie z systemu podgrzewania tytoniu IQOS korzysta ponad 11 mln palaczy w ponad 50 państwach, którzy dzięki niemu całkowicie przestali palić papierosy. Philip Morris International zakłada, że do 2025 roku 40 milionów pełnoletnich palaczy na świecie, którzy w przeciwnym wypadku kontynuowaliby palenie, zrezygnuje z papierosów na rzecz alternatywnych produktów bezdymnych.