Crowdfunding będzie rósł w siłę
Zmiany regulacji przewidujące m.in. zwiększenie maksymalnej wartości ofert do 5 mln euro, dla których nie będzie trzeba sporządzać prospektu, o ile będą prowadzone przy udziale platformy crowdfundingowej, mogą spowodować wzrost zainteresowania ofertami realizowanymi przy ich udziale - podaje KNF.
„Z chwilą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego, tj. 10 listopada 2021 r., platformy crowdfundingowe staną się podmiotami licencjonowanymi, a nadzór nad ich działalnością obejmie KNF. W perspektywie kolejnych 24 miesięcy, do 5 mln euro zwiększona zostanie maksymalna wartość ofert, dla których nie będzie konieczności sporządzania i publikacji prospektu, o ile oferty te będą prowadzone przy udziale platformy. Zmiany te mogą spowodować wzrost zainteresowania ofertami realizowanymi przy udziale platform” - napisano w raporcie Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).
W raporcie Komisji Nadzoru Finansowego o ofertach publicznych w Polsce napisano, że w ubiegłym roku odnotowano w Polsce rekordową liczbę ofert publicznych uruchomionych przy udziale platform crowdfundingowych.
„W ramach 50 nowych ofert publicznych zebrano 76,8 mln zł, co stanowi 125 procentowy wzrost w stosunku do 2019 r. 100 proc. ofert publicznych, przeprowadzonych przy udziale platform, stanowiły oferty akcji” - podano.
W raporcie czytamy, że crowdfunding inwestycyjny, którego dynamiczny rozwój obserwowano w 2019 r., w 2020 r. przybrał formę niezależnego sektora rynku kapitałowego w Polsce. Kluczowe platformy crowdfundingowe (Crowdconnect.pl, Crowdway, Beesfund) ustandaryzowały layouty na udostępnianych emitentom stronach, na których prowadzono oferty publiczne (tzw. stronach emisji).
„Wypracowano także akceptowalny wzorzec dokumentu informacyjnego, który jest podstawą prowadzenia oferty publicznej o wartości nie większej niż 1 mln euro” - dodano.
W raporcie czytamy, że pomimo pandemii Covid-19, która rozpoczęła się na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2020 r., w drugim kwartale odnotowano największą liczbę wpłat na akcje oraz największą liczbę aktywnych ofert publicznych na platformach. Co piąty emitent, który zdecydował się na prowadzenie w 2020 r. oferty w formule crowdfundingu, korzystał z usług platform po raz drugi, a aż 40 proc. z uruchomionych w 2020 r. ofert na platformach osiągnęło 100 proc. zakładanego celu emisji.
PAP/ as/