Wywiad gospodarczy

Duża i ważna inwestycja Toyoty w Polsce

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 29 listopada 2017, 11:58

    Aktualizacja: 29 listopada 2017, 11:59

  • Powiększ tekst

Jak poinformowało dziś Ministerstwo Rozwoju oraz Toyota Motor Europe, Toyota rozpocznie w 2020 roku produkcję nowej generacji silnika benzynowego o pojemności 1,5 litra w fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland w Jelczu-Laskowicach. Nakłady inwestycyjne projektu wyniosą 400 milionów złotych, co zwiększy dotychczasowe zaangażowanie Toyoty w inwestycje produkcyjne w Polsce do niemal 4,5 miliarda złotych. Witold Nowicki, wiceprezes Toyota Central Europe oraz członek zarządu Toyota Motor Poland, był dziś gościem Marka Siudaja w „Wywiadzie Gospodarczym” w telewizji wPolsce.pl. Jak zaznaczył w wywiadzie - ta inwestycja jest szczególnie ważna z wielu względów

Następuje kontynuacja procesu inwestycyjnego Toyoty w Polsce. Zaczęło się na początku lat dwutysięcznych. Powstały dwie duże fabryki silników i skrzyń biegów w Wałbrzychu i w Jelczu w Laskowicach pod Wrocławiem i w tym momencie następuje duża zmiana w tych fabrykach - skomentował Witold Nowicki, wiceprezes Toyota Central Europe - W zeszłym roku ogłoszono po raz pierwszy w historii, poza Japonią, rozpoczęcie produkcji układów hybrydowych, dokładniej przekładni hybrydowych, a w tym roku ogłaszamy rozpoczęcie w roku 2020 produkcji nowej generacji silnika o pojemności 1,5 litra zbudowanego w ultranowoczesnej platformie Toyoty, TNGA, Toyota New Global Architecture. Wszystkie nowe modele budowane są na tej nowej platformie i silniki budowane są w tej nowej architekturze.

Toyota posiada dwa zakłady zlokalizowane na Dolnym Śląsku. Fabryka silników w Jelczu-Laskowicach wytwarza 1,5l silniki benzynowe a także 1,4l oraz 2,2l silniki Diesla i zatrudnia blisko 500 pracowników. Jej roczne zdolności produkcyjne wynoszą 180 tys. jednostek napędowych. Zakład w Wałbrzychu produkuje 1,0l silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów i zatrudnia 1500 osób. Jego możliwości produkcyjne sięgają 371 tysięcy silników oraz 720 tysięcy skrzyń biegów rocznie. Fabryki te zaopatrują montownie samochodów Toyoty zlokalizowane w Europie: Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji i Rosji oraz poza Europą: w Turcji, Republice Południowej Afryki i Japonii. Inwestycja w Polsce to kolejne setki milionów złotych, ale ta inwestycja, to więcej, niż tylko produkcja.

Toyota, od początku działalności, zainwestowała w Polsce już 4,5 mld zł. Pracuje dla Toyoty już ponad 2000 ludzi i ta inwestycja Toyoty to już jedno z największych centrów produkcyjnych Toyoty na świecie - powiedział Witold Nowicki - Oprócz produkowania tych ultranowoczesnych napędów hybrydowych, już w przyszłości, także nowej generacji silników, uruchomione będzie centrum badań i rozwoju. Liczymy nie tylko na produkcję w Polsce, ale i na rozwój - dodał.

Wszyscy chcemy jeździć coraz bardziej ekologicznymi samochodami. Mamy coraz więcej zanieczyszczeń, więc chcemy jeździć samochodami, które emitują coraz mniej zanieczyszczeń. TNGA - wspomniana nowa platforma, ma nie tylko zapewnić Toyocie przewagę w procesie zmiany motoryzacji ku elektromobilności, ale także bardziej komfortowe życie w mieście i oszczędność paliwa, które jeszcze przez jakiś czas będzie nieodłącznym elementem silników elektrycznych.

Ta nowa architektura silników w Toyocie w połączeniu z układami hybrydowymi, ma zapewnić Toyocie jeszcze niższą emisję spalin - powiedział wiceprezes Toyota Central Europe - Czyli w samochodzie hybrydowym Toyoty w mieście już dziś jeździmy w połowie na silniku spalinowym, w połowie na silniku elektrycznym, natomiast ta połowa, która jeździ na silniku spalinowym chcemy, żeby emitowała mniej, niż dzisiejszy silnik spalinowy 1.8, który jest dziś podstawowym silnikiem hybrydowym Toyoty - dodał.

Jak dodał przedstawiciel Toyoty, auta hybrydowe dwukrotnie zwiększają z roku na rok sprzedaż.

W Europie zdecydowanie jest popyt od kilku lat. W Większości krajów Europejskich samochody ekologiczne są promowane przez niższe podatki… u nas tego jeszcze nie widać - zauważył Witold Nowicki - Klienci z jednej strony zachęcani są tam podatkowo, z drugiej strony klienci widzą benefit użytkowania takiego paliwa. Dlatego też polscy taksówkarze zaczęli jeździć samochodami hybrydowymi, nie dlatego, bo pokochali ekologię, tylko bo to się opłaca. Nie ma się też co tu popsuć - dodał.

Do dzisiejszej informacji odniósł się też wicepremier Morawiecki:

Uruchomienie przez Toyotę kolejnej linii produkcyjnej w Polsce nie tylko zwiększa nakłady inwestycyjne tej firmy w naszym kraju i daje nowe – dobrej jakości – miejsca pracy dla polskich inżynierów i techników - skomentował wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki. Przede wszystkim świadczy o tym, że motoryzacyjni giganci nieprzerwanie stawiają na nasz kraj oraz decydują się na reinwestowanie osiąganych tu zysków. Jeszcze niedawno byliśmy traktowani jako montownia i dostarczyciel taniej siły roboczej. Zerwaliśmy z tym i obecnie kiedy 2 na 3 nowe miejsca pracy w przemyśle europejskim powstają właśnie w Polsce, stajemy się fabryką Europy. Oferujemy inwestorom doskonałą lokalizację, dobre warunki prowadzenia biznesu i świetnie przygotowane kadry. Dzisiaj dodałbym, że reindustralizacja ma oblicze przemysłu motoryzacyjnego, a cała branża stanowi jedno z kół zamachowych polskiego silnika gospodarczego – zaznaczył wicepremier Morawiecki.

mw

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych