Najnowocześniejsza lokomotywa w Europie dotarła do Gdańska
LOTOS Kolej zaprezentowała na targach TRAKO 2021 swój nowy pojazd – najnowocześniejszą w Europie wielosystemową lokomotywę Vectron MS firmy Siemens Mobility. Jednostkę zakupiono przy wsparciu z funduszy Unii Europejskiej na realizację przewozów intermodalnych, za pośrednictwem Centrum Unijnych Projektów Transportowych
LOTOS Kolej to drugi największy kolejowy przewoźnik w Polsce pod względem pracy przewozowej i lider na rynku przewozów towarów niebezpiecznych. Kontrakt na zakup Vectrona spółka podpisała w listopadzie 2020 roku w ramach projektu „Zakup nowoczesnego taboru przez firmę LOTOS Kolej”, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Oficjalna prezentacja odbyła się 22 września, podczas XIV Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO 2021.
Targi TRAKO 2021 to idealny moment, by zaprezentować nowy pojazd dla LOTOS Kolej. Lokomotywa została zakupiona z myślą o wsparciu transportu intermodalnego, który w Polsce przeżywa prawdziwy boom i rośnie o kilkanaście procent rok do roku. To pokazuje, że LOTOS Kolej bardzo dobrze odnajduje się na rynku, inwestując w nowoczesny tabor mogący jeździć bez zatrzymania po całej Europie – mówi Krzysztof Celiński, prezes Siemens Mobility Sp. z o.o.
Vectrony to najnowocześniejsze na rynku europejskim, uniwersalne lokomotywy o modułowej konstrukcji umożliwiającej łatwe dostosowanie do wymogów użytkowania i specyfiki jazdy w wielu krajach i zróżnicowanych warunkach eksploatacyjnych. Lokomotywa powstawała z myślą o realizacji różnorodnych zadań przewozowych. Podstawowym założeniem była wydajność i opłacalność wykonywania zadań trakcyjnych w ruchu krajowym i transgranicznym, zarówno pasażerskim jak i towarowym w Europie.
Nowa lokomotywa Vectron MS dla LOTOS Kolej dysponuje mocą 6,4 MW, jest wyposażona w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3) oraz rozwija maksymalną prędkość 160 km/h. Lokomotywa posiada homologację na Polskę, Niemcy, Austrię, Czechy, Słowację, Węgry, przy czym pojazdy z platformy Vectron zostały dopuszczone do eksploatacji aż w 20 europejskich krajach.
Cieszy nas fakt, że lokomotywa, która jest dostępna dla wszystkich odwiedzających targi TRAKO już niebawem zasili nasze zasoby. Zakup wielosystemowej lokomotywy w ramach projektu realizowanego przy współpracy z CUPT, dofinansowanego ze środków unijnych, to dla LOTOS Kolej nowe perspektywy pozwalające na kompleksową realizację przewozów intermodalnych w relacjach międzynarodowych – podkreśla Anatol Kupryciuk, prezes zarządu LOTOS Kolej.
W Polsce lokomotywy Vectron zostały zakupione przez LOTOS Kolej, CARGOUNIT, DB Cargo Polska, PKP CARGO oraz Laude Smart Intermodal. Obecnie blisko 60 lokomotyw Vectron jest w rękach polskich przewoźników, a znacznie więcej wjeżdża codziennie na sieć PKP PLK z zagranicy. Do tej pory zostało sprzedanych ponad 1100 lokomotyw Vectron dla blisko 60 klientów w całej Europie. Dostarczone pojazdy przejechały już ponad 460 milionów kilometrów.
Lokomotywa dla LOTOS Kolej została kupiona z wykorzystaniem funduszy unijnych za pośrednictwem Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na wsparcie rozwoju transportu intermodalnego. Celem konkursu Rozwój Transportu Morskiego, Śródlądowych Dróg Wodnych i Połączeń Multimodalnych, organizowanego przez CUPT, jest dofinansowanie podmiotów w ramach działania OŚ Priorytetowa III tak, aby wydatnie zwiększyć rozwój sieci drogowej TEN-T i samego transportu multimodalnego.