LOT stracił na przewozie pasażerów 4 mln zł, a zarobił 26 mln zł
PLL LOT w 2013 roku stracił ok. 4 mln zł na swojej podstawowej działalności, czyli przewozie pasażerów. Zysk netto przewoźnika wyniósł w tym czasie 26 mln zł. Wiceminister skarbu Rafał Baniak przekazał PAP, że wyniki LOT potwierdzają realność planu restrukturyzacji.
W planie restrukturyzacji przesłanym do Komisji Europejskiej spółka zakładała, że w 2013 r. z działalności podstawowej odnotuje 142 mln zł straty, a strata netto wyniesie 196 mln zł. W listopadzie prezes LOT-u Sebastian Mikosz zapowiadał, że spółka zakończy 2013 r. stratą w wysokości ok. 20 mln zł.
"W tym roku mamy 26 mln zł zysku na działalności netto i minus 3,8 mln zł na działalności podstawowej; zaokrąglamy to do minus 4 mln zł. Wobec planu restrukturyzacyjnego oznacza to poprawę wyniku analogicznie o ponad 222 miliony zł i o ponad 138 milionów zł" - powiedział w środę na konferencji prasowej Mikosz. Zaznaczył, że wynik za 2013 r. jest już po audycie biegłego rewidenta. Dodał, że LOT po raz pierwszy od 2008 r. odnotował zysk netto.
Jak zauważył Mikosz, spółka "zbliżyła" się też do momentu, w którym zacznie zarabiać na działalności podstawowej. Przypomniał, że w 2012 r. spółka miała stratę netto w wysokości 400 mln zł, a na działalności podstawowej straciła 146 mln zł.
Podkreślił, że 119 mln zł "LOT wypracował sam"; w niewielkim stopniu - jak mówił - pomogły czynniki makroekonomiczne, takie jak korzystne ceny paliwa. Zostały one jednak zniwelowane przez niekorzystne wahania kursowe. "Na wynik nie ma też wpływu porozumienie z Boeingiem dotyczące odszkodowania za okres, kiedy dreamlinery nie wykonywały rejsów dalekodystansowych" - powiedział.
Wyjaśnił, że wpływ na poprawę wyniku z działalności podstawowej miał wzrost efektywności kosztowej oraz zwiększenie przychodów. Lepsze rezultaty były możliwe m.in. dzięki zmniejszeniu kosztów administracyjnych, restrukturyzacji zatrudnienia, oszczędnościom w zużyciu paliwa, a także zmniejszeniu kosztów sprzedaży biletów. Efekty przynoszą też renegocjacje umów z dostawcami.
"Porównując wyniki rok do roku, największy wpływ na poprawę miał +efekt dreamlinera+. Dzięki niemu LOT zyskał 95 milionów złotych. Coraz większą popularnością wśród pasażerów cieszy się biznes klasa, a także premium - pośrednia między biznes a ekonomiczną. W sumie dzięki dreamlinerom o ponad 80 proc. wobec 2012 r. wzrosła w ub. roku liczba pasażerów w klasie biznes oraz premium" - powiedział. Przewoźnik zaoszczędził kilkanaście milionów złotych z powodu mniejszego zużycia paliwa.
Wiceminister skarbu Rafał Baniak przekazał w środę PAP, że wyniki LOT po audycie potwierdzają realność planu restrukturyzacji spółki. "Pokazują, że narodowy przewoźnik podąża w dobrym kierunku. Celem postawionym przed zarządem spółki jest przywrócenie pełnej rentowności i długotrwałej zdolności do konkurowania na rynku" - powiedział. Dodał, że przed LOT "jeszcze długa droga w realizacji tych celów, ale już widoczne są efekty prowadzonej restrukturyzacji".
W ocenie Mikosza główne wyzwania linii na ten rok to powrót do trwałej rentowności, maksymalnie zmniejszenie drugiej transzy pomocy publicznej i utrzymanie płynności. "Jeśli tylko się da, chcemy tę pomoc wziąć jak najpóźniej i jak najmniej. Na razie do końca czerwca, zgodnie z zapowiedziami, nie wystąpimy o nią" - powiedział. Dodał, że kluczowe dla spółki jest uzyskanie akceptacji Komisji Europejskiej dla planu restrukturyzacji.
Mikosz pytany o wyniki spółki za pierwszy kwartał tego roku powiedział jedynie, że był to dobry kwartał. Podtrzymał tegoroczną prognozę zysku na działalności podstawowej na poziomie ok. 70 mln zł.
Prezes spółki zapowiedział, że szóstego dreamlinera LOT powinien odebrać w pierwszej połowie tego roku. Spółka rozważa różne scenariusze wykorzystania nowej maszyny, włącznie z leasingiem wraz z załogą innej linii lotniczej. "Z powodu restrukturyzacji odsunęliśmy odbiór siódmego i ósmego dreamlinera. Będziemy je odbierać po zakończeniu tego procesu" - powiedział. Restrukturyzacja LOT formalnie kończy się 31 października 2015 r.
W tym roku przewoźnik chce opracować strategię rozwoju połączeń, które zaczną być realizowane już po zakończeniu formalnego procesu restrukturyzacji, czyli po październiku 2015 r. Chce też kontynuować starania o pozyskanie strategicznego inwestora.
W 2013 r. na pokładach samolotów polskiego przewoźnika podróżowało ponad 4 mln 600 tys. osób.
(PAP)
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
Zajrzyj do wSklepiku.pl! Znajdziesz tam szeroki wybór najróżniejszych wydawnictw.
Gwarantujemy pewną i szybką dostawę zamówienia.