Informacje

zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay
zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay

Konsumenci mają coraz lepsze nastroje

Robert Bombała

Robert Bombała

  • Opublikowano: 22 listopada 2023, 11:14

  • Powiększ tekst

W listopadzie 2023 r. – w porównaniu do poprzedniego miesiąca – poprawiły się obecne i przyszłe nastroje konsumenckie – poinformował GUS. Dane Urzędu wskazują także, że oczekiwania inflacyjne przesuwają się w kierunku wyższej inflacji.

W listopadzie bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), który opisuje tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 15,1 i był o 2,8 pkt. proc. wyższy niż przed miesiącem (w październiku wskaźnik ten wynosił -17,9). Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), który opisuje oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,7 pkt. proc. i osiągnął wartość – 7,4 (w październiku wynosił 8,1).

Spośród składowych BWUK najbardziej poprawiły się – w porównaniu z poprzednim miesiącem - oceny możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecna sytuacja ekonomiczna kraju (wzrosły odpowiednio o 7,0 pkt. proc. i 4,2 pkt. proc.). Wśród pozostałych składowych o 1,7 pkt. proc. wzrosła ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, o 1,0 pkt. proc. ocena przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i o 0,2 pkt. proc. ocena obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.

W porównaniu z listopadem 2022 r. wartość BWUK jest wyższa o 28,9 pkt. proc.

Wśród składowych WWUK w listopadzie (w porównaniu z poprzednim miesiącem) wzrost o 4,6 pkt. proc. zanotowała ocena możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy i o 1,7 pkt. proc. ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. O 1,0 pkt. proc. wzrosły oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Niższą wartość osiągnęły oceny przyszłego poziomu bezrobocia (spadek o 4,5 pkt. proc.).

W porównaniu z listopadem 2022 r. WWUK osiągnął wartość o 26,4 pkt. proc. wyższą.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, trendów poziomu bezrobocia (ze znakiem przeciwnym) i oszczędzania pieniędzy w najbliższych 12 miesiącach.

Obydwa wskaźniki mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę konsumentów nastawionych optymistycznie nad pesymistami, a wartość przewagę pesymistów nad tymi o nastrojach optymistycznych.

Opublikowane przez GUS dane wskazują na przesunięcie oczekiwań inflacyjnych w stronę wyższej inflacji.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) / autor: opracowanie własne/dane GUS
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) / autor: opracowanie własne/dane GUS

W okresie 06-15.11.2023 r. przeprowadzono 1 562 wywiady.

OPINIE KONSUMENTÓW o sytuacji ekonomicznej i finansowej wg miesięcy (odsetki odpowiedzi na pytania kwestionariusza) / autor: opracowanie własne/dane GUS
OPINIE KONSUMENTÓW o sytuacji ekonomicznej i finansowej wg miesięcy (odsetki odpowiedzi na pytania kwestionariusza) / autor: opracowanie własne/dane GUS

Czytaj także: Konsumenci wyraźnie się ożywili

rb

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych