Spadła wartość przeciętnego koszyka zakupów
Średnia wartość koszyka zakupowego – w 12 sieciach handlowych - wzrosła w październiku tego roku o 7,47 proc. r/r z 263,58 zł przed rokiem do 283,27 zł - wynika z raportu ASM Sales Force Agency. Jednakże w ujęciu miesięcznym, średnia cena koszyka zakupów z najpopularniejszymi artykułami codziennego użytku, spadła o 1,78 zł.
W porównaniu do września tego roku, wzrosty cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych ceny badanych produktów były niższe. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupów zanotowano w sieci Lidl (6,39 proc.) a największy wzrost w sieci sklepów Biedronka (9,76 proc.).
W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 12 analizowanych sieci. Największy wzrost odnotowano w sieci Makro Cash & Carry, w którym w październiku 2023 r. średnia cena wspomnianego koszyka była wyższa aż o 44,84 zł niż przed rokiem, czyli o 17,29 proc. Spadek cen natomiast, zaobserwowano w sklepach Lidl (12,53 proc.), Biedronka (6,39 proc.) i Auchan (5,25 proc.).
„Z dużą uwagą obserwujemy jak sieci handlowe zaostrzają walkę o uwagę klientów. Coraz niższa inflacja to tylko spadek tempa wzrostu cen, ale i tak w sklepach konsumenci wydają coraz więcej. Dlatego zwiększa się liczba przygotowywanych promocji, zaczynają przybierać one coraz bardziej różnorodne formy a klienci zauważyli, że rachunki za te same zakupy zrobione w połowie lub pod koniec miesiąca mogą się znacznie różnić. Nasi eksperci zidentyfikowali promocje dochodzące nawet do 50 proc., stąd w najnowszym badaniu cen za październik zdecydowaliśmy się zebrać dane dwukrotnie, by zaprezentować jak najbardziej wiarygodny obraz tego, co dzieje się w sieciach handlowych” - powiedział Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
Analizując koszyk, bazujący na najniższych cenach produktów analizowanych spośród wszystkich lokalizacji, moglibyśmy zapłacić 147 zł (mniej o 47,14 zł niż we wrześniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny 352,24zł (więcej o 7,25 zł niż we wrześniu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w październiku 2023 r. wyniosła 205,24 zł i jest ona o 54,39 zł wyższa niż we wrześniu tego roku. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w październiku 2023 r. była niższa o 28,02 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w październiku 2023 r. droższy o 5,11 proc. niż w 2022 r.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach - 264,21 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w e-grocery - 356,99 zł. W październiku 2023 r. za zakupy online płaciliśmy o 1,92 zł więcej niż przed miesiącem. Natomiast najtańsze zakupy (283,27 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.
„Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w październiku 2023 r. względem 2022 r. podrożało 7 na 10 analizowanych kategorii produktów: produkty sypkie, dodatki, chemia domowa i kosmetyki, słodycze, napoje, używki i piwo i mrożonki. Tym razem w ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (22,48 proc.), nabiał (4,01 proc.) i mięso, wędliny i ryby (0,23 proc.). W największym stopniu zdrożały artykuły sypkie. W październiku br. wzrost ten wyniósł 20,72 proc. wobec 2022 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że dodatki podrożały o 18,45 proc., chemia domowa i kosmetyki o 12,40 proc. i słodycze o 11,97 proc.. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w październiku 2023 r. taniej o 0,23 proc.)” - czytamy w publikacji.
ASM Sales Force Agency przeprowadza swoje badanie każdego miesiąca.
Czytaj także: Stopa bezrobocia w październiku. GUS podał dane
ISBnews