Informacje

Internet jest oknem na świat, ale większość z nas woli swojskie rejony sieci / autor: Pixabay
Internet jest oknem na świat, ale większość z nas woli swojskie rejony sieci / autor: Pixabay

Patriota internetowy. Zakupy tylko w polskim e-sklepie

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 12 marca 2024, 07:30

  • Powiększ tekst

Spośród konsumentów regularnie robiących zakupy w internecie 64,9 proc. obawia się i unika zakupów w zagranicznych sklepach internetowych - wynika z badania UCE RESEARCH. Obawiają się m. in. problemów ze zwrotem towarów czy bariery językowej.

Z sondażu UCE RESEARCH wynika, że 33,2 proc. konsumentów regularnie nabywających produkty w sieci dokonuje zakupów w zagranicznych e-sklepach. Z tego 10,2 proc. robi to z bardzo dużą częstotliwością, 10,9 proc. niezbyt często, 12,1 proc. bardzo rzadko, a 1,9 proc. nie pamięta, czy im się to zdarza. Blisko dwie trzecie - 64,9 proc. respondentów zadeklarowało, że w ogóle nie korzysta z oferty zagranicznych sklepów internetowych.

Badanie wskazało, że konsumenci, którzy nie robią zakupów w zagranicznych e-sklepach, obawiają się przede wszystkim problemów ze zwrotem towarów – 36,7 proc., bariery językowej – 33,4 proc., długiego czasu oczekiwania na produkt – 29,4 proc., wysokich kosztów dostawy – 20,8 proc., a także kłopotów z obsługą posprzedażowej – 18,4 proc.

Jak wskazał Maciej Tygielski z UCE RESEARCH, ekspert rynku e-commerce, część z tych obaw jest zrozumiała. Proces zwrotu może być skomplikowany lub kosztowny, szczególnie w przypadku przesyłek międzynarodowych. Bariera językowa utrudnia zrozumienie opisu produktu, warunków zakupu czy procesu reklamacji. Demotywujący może być również długi czas oczekiwania i wysokie koszty dostawy. W opinii Tygielskiego obawy konsumentów najczęściej są jednak na wyrost, bo dzięki nowoczesnym technologiom poziom usług e-commerce bardzo się podniósł. Podkreślił przy tym, że klientom rezygnującym z zakupów w zagranicznych sklepach internetowych umyka wiele dobrych okazji.

»» O polskim e-commerce czytaj też tutaj:

Rewolucja e-commerce. Taka będzie inteligentna paczka

Wyprzedziliśmy prognozy o trzy lata

Według informacji zawartych w raporcie UCE RESEARCH, nie należy się spodziewać gwałtownych zmian odsetka polskich konsumentów dokonujących transakcji w zagranicznych e-sklepach.

Z jednej strony na wzrost zainteresowania takimi zakupami wpływać będzie rosnąca globalizacja i ułatwienia w międzynarodowym handlu. Z drugiej zaś silny polski e-commerce i poprawa oferty mogą utrzymywać dotychczasowy poziom zakupów wewnętrznych. Odsetek na poziomie blisko 65 proc. może więc pozostać stabilny lub zmieniać się bardzo powoli – wyjaśnił Maciej Tygielski.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie 1007 dorosłych Polaków, którzy regularnie (przynajmniej kilka razy w miesiącu) robią wszelkiego rodzaju zakupy online.

PAP, sek

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Domański: będzie kwota wolna od podatku Belki Imigranci napadają na ludzi! To pierwsi relokanci? Projekt stulecia dla Małopolski! Tunel za 1,9 mld zł

Wyłączenia prądu dla odbiorców są już nieuchronne

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych