Informacje

Rząd chce od Brukseli odroczenia podatku od starych aut i neutralnego podatku od aut nowych / autor: Pixabay / Fratria / AS
Rząd chce od Brukseli odroczenia podatku od starych aut i neutralnego podatku od aut nowych / autor: Pixabay / Fratria / AS

Rząd chce odroczyć wyrok na posiadaczy starszych aut

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 21 marca 2024, 22:00

  • Powiększ tekst

Rząd w wysłanej do Komisji Europejskiej rewizji KPO wnosi o rezygnację w stosunku do Polski z obowiązku wprowadzenia podatku od posiadania samochodów osobowych - poinformował w czwartek wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta. Ministerstwo klimatu planuje też, by podatek od rejestracji aut stał się częścią akcyzy płaconej przy pierwszej rejestracji.

Wprowadzenie takiego podatku to realizacja jednego z tzw. kamieni milowych, wymaganych do wypłaty pieniędzy z komponentu transportowego KPO. Polska jest jednym z trzech krajów UE, który tego typu podatku jeszcze nie wprowadził.

Wiceminister podkreślił, że w rewizji polskiego KPO, która została wysłana do Komisji Europejskiej znajduje się stanowisko rządu, w którym oczekuje on rezygnacji z tego warunku i usunięcia tego kamienia.

„Oczekujemy na odpowiedź Komisji i jej stanowisko wobec tego postulatu” - zaznaczył przedstawiciel MKiŚ.

Jak ocenił, odpowiedź KE powinna nadejść w najbliższych tygodniach, ponieważ rząd planuje zamknąć sprawę rewizji KPO jeszcze w kwietniu.

Zgodnie z zestawieniem think-tanku Transport&Environment, w większości krajów UE roczny podatek od posiadania auta elektrycznego jest zerowy lub symboliczny, większość płaconych stawek mieści się w granicach 400 euro, przy czym typowo są one najwyższe dla spalinowych aut klasy SUV.

Na przykład na Węgrzech podatek od spalinowych SUV wynosi 99 euro, zwykłych „spalinówek” 58 euro, a od elektrycznych - 0. W Portugalii opłaty te wynoszą odpowiednio 186 i 111 euro, przy czym opodatkowane są też hybrydowe SUVy PHEV - 148 euro. W Chorwacji podatek wynosi od 53 do 199 euro, przy czym najwyżej opodatkowane są elektryczne i hybrydowe SUVy. Najwyższe tego typu podatki są w Holandii i Belgii. Kilka krajów, jak Czechy czy Francja pobierają ten podatek na inne sposoby.

Podatek od rejestracji aut wliczony w akcyzę

Wprowadzenie podatku od pierwszej rejestracji aut osobowych przewiduje jeden z tzw. kamieni milowych, którego spełnienie warunkuję wypłatę pieniędzy z komponentu transportowego KPO. Powinien zostać wprowadzony do końca 2024 r.

Resort klimatu pracuje razem z ministerstwem finansów, żeby tak zreformować sposób naliczania akcyzy przy pierwszej rejestracji w Polsce auta, aby podatek od rejestracji znalazł się w akcyzie, a efekt dla większości użytkowników był neutralny.

„Szukamy formuły, uwzględniającej np. pojemność silnika, emisję itd., która byłaby neutralna dla jak największej liczby użytkowników” - powiedział wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta.

Według niego, najbardziej neutralną byłyby formuła, w której nowa akcyza wraz z podatkiem pozostałaby na tym co obecnie poziomie, dla aut spełniających normę EURO 4 i wyższą. Byłaby natomiast wyższa dla auto z normą EURO 3 i niższą.

Bolesta przypomniał, że samochody spełniające normę EURO 4 to auta wyprodukowane w latach 2006-2010. Takie i nowsze samochody stanowią ok. 90 proc. rejestrowanych w Polsce po raz pierwszy aut, dlatego zmiana i wprowadzenie podatku od rejestracji byłoby neutralne właśnie dla 90 proc. kupujących takie samochody.

Mamy wynikający z KPO obowiązek, żeby do końca roku była odpowiednia ustawa, a wdrożenie nastąpiło od początku 2025 r. Rozmawiamy z MF i resort finansów zgadza się, że jakąś formułę trzeba znaleźć” - zaznaczył wiceminister.

PAP, sek

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Małe reaktory jądrowe coraz bliżej

Złe wieści dla kierowców. Oto niemiła niespodzianka

Święta trochę droższe. Za co zapłacimy więcej?

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.