"Mac" traci znak: UE uderza w sieć fastfoodów
Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł w środę, że McDonald’s stracił unijny znak towarowy Big Mac m.in. dla żywności przygotowywanej z mięsem drobiowym, takich jak panierowane kawałki kurczaka (tzw. nuggetsy) oraz kanapki z mięsem kurczaka.
Wyrok sądu UE jest pokłosiem sporu między amerykańskim gigantem a irlandzką siecią fast foodów Supermac’s.
Cios UE
Ta ostatnia złożyła w 2017 r. wniosek o odebranie McDonald’s prawa do znaku handlowego Big Mac w odniesieniu do niektórych towarów i usług. Znak ten został zarejestrowany na rzecz McDonald’s przez Urząd UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w 1996 r.
Sieć Supermac’s argumentowała, że jej amerykański konkurent w rzeczywistości nie używał znaku Big Mac w odniesieniu do towarów i usług w UE w sposób nieprzerwany przez pięć lat, tak jak tego wymagają przepisy UE. Sprawa najpierw trafiła do EUIPO, a potem do unijnego sądu.
TSUE bez wątpliwości
W środę TSUE uznał, że sieć McDonald’s nie wykazała rzeczywistego używania wspomnianego znaku towarowego na terytorium Unii przez nieprzerwany okres pięciu lat w odniesieniu do takich towarów, jak „kanapki zawierające kurczaka”, „żywność przygotowywana z wyrobów drobiowych” (w tym nuggetsy), oraz powiązanych usług, w tym dostarczania i sprzedaży tych towarów w lokalach McDonald’s i obiektach typu drive-in. Tym samym sąd stwierdził nieważność znaku.
McDonald’s może odwołać się od tej decyzji.
Z Brukseli Jowita Kiwnik Pargana
PAP/ as/