Eksport w dół, import w dół. Co z polską gospodarką?
Eksport towarów z Polski spadł o 3,6% r/r do 83 539 mln euro w I kw. 2024 r., zaś import spadł o 3,7% r/r do 81 009 mln euro, wynika z danych przedstawionych przez Narodowy Bank Polski (NBP).
„Na początku 2024 r. pogłębiła się tendencja spadkowa eksportu. Jego wartość obniżyła się do 362 mld zł, była więc o 11,3% mniejsza w porównaniu z rokiem poprzednim. Na spadek eksportu złożył się zarówno spadek cen transakcyjnych, jak i wolumenu. Ceny eksportu wyrażone w złotych obniżyły się w I kwartale 2024 r. o 8,8% r/r, głównie pod wpływem aprecjacji nominalnego kursu złotego” - czytamy w komentarzu banku centralnego.
„Z kolei negatywny wpływ obniżenia aktywności ekonomicznej w otoczeniu zewnętrznym znalazł odzwierciedlenie w dalszym spadku wolumenu eksportu. Na początku 2024 r. wolumen eksportu zmniejszył się o 3,3% r/r i był to czwarty kolejny kwartał jego spadku w porównaniu z rokiem poprzednim” - dodał bank centralny.
NBP podkreślił, że realny spadek eksportu był nieco niższy niż średnio w Unii Europejskiej. Na dominację spadkowych tendencji w eksporcie w I kwartale 2024 r. wskazuje zmniejszenie się jego wartości we wszystkich sześciu głównych kategoriach.
Przyczyny
„Największy wpływ na pogłębienie się tendencji spadkowej eksportu ogółem w I kwartale 2024 r. miało zmniejszenie sprzedaży środków transportu, która jeszcze w końcu 2023 r. utrzymywała się w trendzie wzrostowym. Przyczynił się do tego przede wszystkim spadek eksportu części motoryzacyjnych, w tym najbardziej akumulatorów elektrycznych. Niekorzystny wpływ na eksport w tej kategorii miały przede wszystkim spadki w niemieckiej branży motoryzacyjnej” - czytamy dalej.
I kwartał 2024 r. był czwartym z kolei, w którym odnotowano zmniejszenie wartości importu towarów. W omawianym okresie obniżyła się ona do 351,1 mld zł, co oznacza spadek o 11,4% r/r, podał też bank centralny.
„Skala spadku była więc mniejsza niż w III i IV kwartale 2023 r. Do jej zmniejszenia przyczyniła się z jednej strony stabilizacja cen w handlu światowym, z drugiej mniejsze spadki wolumenu wynikające z poprawy popytu krajowego, zwłaszcza konsumpcji. Natomiast niekorzystny wpływ na wolumen importu nadal miała niska aktywność w branżach eksportowych, w tym przede wszystkim pogorszenie wyników branży motoryzacyjnej” - napisano w komentarzu.
Ceny importu wyrażone w złotych obniżyły się w I kwartale br. o 8,7%, a więc podobnie jak w III i IV kwartale 2023 r. Jednak w analizowanym okresie mniejszy wpływ na kształtowanie się cen transakcyjnych miały ceny światowe. Z kolei wolumen importu zmniejszył się o 4% r/r, co było jednym z najniższych spadków w gospodarkach UE, podsumował NBP.
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Zaczęło się! Ceny gazu rosną o jedną czwartą
Obowiązkowa termomodernizacja domów! W programie „Czyste Powietrze”
Euro w Polsce? Bruksela ocenia
Od Francji zależą teraz losy Zielonego Ładu
ISBNews, jb