Niemcy: branża motoryzacyjna się pogrąża
Niezwykle ważny dla Niemiec przemysł motoryzacyjny zmaga się z wieloma problemami. Nie dość, że musi ciąć koszty i produkcję, to na dodatek coraz częściej jest wypychany za granicę. Czy to już kryzys?
Jak napisał portal Deutsche Welle „w związku z wysokimi cenami energii i nadmierną biurokracją, przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego widzą zagrożenie dla jego produkcji w Niemczech”.
Miejsca pracy w Niemczech mogłyby zostać utrzymane, gdyby energia stała się tańsza, dostawy surowców zabezpieczone, a biurokracja ograniczona. Na to się jednak nie zanosi, bo - jak tłumaczyła Hildegard Mueller, szefowa Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) w gazecie „Neue Osnabruecker Zeitung” - UE piętrzy nowe przeszkody biurokratyczne.
Wyrzucone miliardy euro
W ciągu ostatnich tygodni wielu producentów samochodów poinformowało o kiepskich wynikach finansowych. Jak tłumaczy forsal.pl problemy wynikają zwłaszcza z topniejącego szybko popytu na auta elektryczne. Sęk w tym, że firmy motoryzacyjne przeznaczyły wcześniej na rozwój tej technologii miliardy euro.
Brak zamówień
Dodatkowo niemieckie firmy mają duże problemy w Chinach, gdzie spada sprzedaż niemieckich aut. A, jak twierdzi Hildegard Mueller, niemieccy producenci sprzedają około 100 razy więcej samochodów w Chinach, niż chińskie marki w Niemczech.
»» Czytaj także tutaj:
Klienci nie chcą kupować drogich niemieckich aut
Jak wynika z danych Instytutu Ifo z Monachium, cytowanych przez forsal.pl wykorzystanie mocy produkcyjnych w niemieckiej branży motoryzacyjnej spadło do około 78 proc. A to aż o 9 pkt proc. mniej, niż wynosi długoterminowa średnia, ponieważ producenci aut, w tym Volkswagen, zmniejszają produkcję w najbardziej kosztownych zakładach.
Ponad 43 proc. firm, które wzięły udział w badaniu Ifo, narzekało na brak zamówień.
“Przemysł motoryzacyjny pogrąża się coraz większym kryzysie” – napisała w komentarzu do wyników badań przedstawicielka Ifo Anita Wölfl. „W ciągu kilku najbliższych miesięcy prawdopodobnie nie należy spodziewać się istotnej poprawy” – dodała.
na podst. forsal.pl i dw.com/pl/bz
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Rząd Tuska wbije polskim przewoźnikom nóż w plecy?
Szału nie ma. Oto emerytura olimpijska Igi Świątek
GITD każe inspektorom łupić kierowców i przewoźników!
Bruksela daje zgodę na fuzję. Powstaje globalny gigant
»» Najnowsze wydanie „Wywiadu Gospodarczego” oglądaj tutaj: