Informacje

Fot. Freeimages
Fot. Freeimages

Żywność to największa specjalność Polski na rynkach zagranicznych

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 1 lipca 2016, 13:10

  • Powiększ tekst

W zestawieniu 50 polskich branż z największą szansą na sukces w eksporcie 14 pozycji przypada na sektor rolno-spożywczy; to pokazuje, że żywność pozostanie specjalnością naszego kraju na rynkach zagranicznych - wskazują analitycy Banku Zachodniego WBK.

Eksperci banku spodziewają się, że eksport całego sektora może w 2016 r. wzrosnąć o 4-6 proc. r/r i osiągnąć wartość nawet 25 mld euro.

W całym rankingu TOP50 2016 BZ WBK najwyżej (na 2. miejscu) uplasowały się przetwory ze zbóż, mąki oraz pieczywa cukiernicze. W tym roku w porównaniu z ubiegłym dynamika wzrostu dla tej kategorii prawdopodobnie będzie słabsza o 6-12 proc.

Zdaniem analityczki Marty Skrzypczyk, rekordowy wynik z u.br. w eksporcie zbóż w tym roku raczej się nie powtórzy, ale eksport przetworów zbożowych w dalszym ciągu będzie się rozwijał. "Wzrostom będą sprzyjały relatywnie słaby złoty oraz przyspieszenie tempa wzrostu w Unii Europejskiej, która jest kluczowym rynkiem zbytu" - zaznaczyła Skrzypczyk. Jej zdaniem największe szanse eksportowe mają: pieczywo cukiernicze, gofry, wafle i inne produkty cukiernicze.

Na drugim miejscu w zestawieniu agro (5. miejsce całego TOP50 2016 BZ WBK) znalazły się mięso i podroby. Analitycy Banku szacują, że wartość eksportu mięsa w 2016 r. może osiągnąć poziom 4,27-4,35 mld euro, co oznacza wzrost o 10-12 proc. r/r.

Nadal będzie rozwijała się sprzedaż zagraniczna wołowiny i drobiu, choć tempo będzie niższe niż w 2015 r. Wzrośnie także wywóz wieprzowiny - ocenia analityk sektora rolno-spożywczego BZ WBK Grzegorz Rykaczewski. Według niego, zapowiedzią dobrego 2016, są wyniki za pierwsze cztery miesiące, w których widać pewne ożywienie w sprzedaży zagranicznej mięsa wieprzowego. Wolumen wywozu dla tej kategorii wzrósł o 10 proc. r/r, a wartość o 7 proc. r/r.

Utrzymuje się też wysoka dynamika eksportu drobiu. W okresie styczeń-kwiecień br. na rynki zagraniczne trafiło o 15 proc. więcej mięsa z drobiu niż rok wcześniej. Znaczący wzrost eksportu jest szczególnie istotny w sytuacji szybko rosnącej krajowej produkcji tego rodzaju mięsa. Wzrósł ponadto wywóz wołowiny.

Trzecie miejsce wśród najbardziej perspektywicznych produktów agro (8. całego rankingu) zajęło kakao i przetwory z kakao. W tej branży BZ WBK oczekuje tempa wzrostu z ubiegłych lat, tj. około 10-15 proc. r/r. Takiej dynamice będzie sprzyjał, podobnie jak w przypadku innych produktów, relatywnie słaby złoty i poprawiająca się koniunktura w Unii Europejskiej oraz dodatkowo przyspieszenie tempa wzrostu gospodarczego na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej.

Eksport mleka i jego przetworów w rankingu agro zajmuje 7. miejsce. Według analityków BZ WBK mimo spadku eksportu w zeszłym roku, możliwe jest odbicie. Sektor mleczarski należy do branż w największym stopniu dotkniętych rosyjskim embargiem, ponadto wysoka światowa produkcja i zgromadzone zapasy wywierają presję na spadek cen artykułów mlecznych. Stąd też wzięły się obniżki wartości eksportu w 2015 r. oraz w I kw. 2016 r. "Oczekujemy, że popyt na artykuły mleczne będzie rósł nie tylko w Chinach, ale i pozostałych krajach Azji, oraz w USA i samej UE. Coraz większego znaczenia będą nabierać kraje Afryki Północnej, ale też Afryki Subsaharyjskiej - komentuje Skrzypczyk.

W rankingu TOP50 2016 BZ WBK znalazły się też owoce, których eksport zależy od poziomu zbiorów. W tym roku, przy korzystnych warunkach atmosferycznych, powinien on być wyższy niż rok wcześniej. W takim wypadku, wartość eksportu owoców świeżych może osiągnąć poziom zbliżony do ubiegłorocznego, czyli ok. 1,01-1,02 mld euro. - szacuje Skrzypczyk.

Analitycy BZ WBK zwracają szczególną uwagę na ogromny potencjał eksportowy przetworów. Wiele podmiotów, które je produkują, ma już duże doświadczenie w handlu międzynarodowym i to ułatwi im dalsze wzrosty sprzedaży zagranicznej. Popyt na nasze przetwory na rynkach zachodnich należy wiązać ze zmieniającymi się trendami społecznymi tj. większym zainteresowaniem produktami prozdrowotnymi, a także przekąskami "on-the-go" (w biegu).

(PAP)

>> Czytaj również: Terlecki: w lipcu możliwe głosowanie nad powołaniem komisji śledczej ws. Amber Gold

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych