Informacje

www.sxc.hu
www.sxc.hu

Wzrost bezpieczeństwa na kolei

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 3 maja 2013, 14:49

    Aktualizacja: 4 maja 2013, 06:35

  • 0
  • Powiększ tekst

Resort transportu pracuje nad projektem rozporządzenia, który ma wprowadzić zmiany związane z bezpieczeństwem na kolei.

Projekt zainicjowany po Projekt zainicjowany po katastrofie kolejowej pod Szczekocinami, która miała miejsce ponad rok temu, jest obecnie w trakcie uzgodnień. Uwzględnia on zalecenia Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych.

3 marca 2012 r. o godz. 20.55 w pobliżu Szczekocin k. Zawiercia - na zjeździe Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Krakowa zderzyły się czołowo pociągi TLK "Brzechwa" i Interregio "Jan Matejko". W katastrofie zginęło 16 osób, a kilkadziesiąt zostało rannych. Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych wskazała w opublikowanym pod koniec lutego br. raporcie, że bezpośrednią przyczyną zderzenia pociągów był błąd dyżurnych ruchu.

Jednak zanim komisja opracowała dokładny raport dotyczący przyczyn katastrofy, kilka dni po wypadku wydała pięć zaleceń, dotyczących bezpieczeństwa na kolei. Odnosiły się one m.in. do oświetlania lokomotyw i opracowania wzorów wskaźników, które informowałyby maszynistów, że wjeżdżają na tor w kierunku przeciwnym do zasadniczego (tor zasadniczy to ten, po którym prowadzony jest ruch, na linii dwutorowej najczęściej jest to prawy tor).

To właśnie do tych zaleceń odnosi się projekt zmiany rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, nad którym trwają prace. W projekcie znalazł się przepis dotyczący odpowiedniego oświetlenia czoła pociągu jadącego w kierunku przeciwnym do zasadniczego. Chodzi o to, by maszynista składu jadącego z naprzeciwka mógł w porę zatrzymać pociąg, jeśli okazałoby się, że jest na tym samym torze. Inny zapis w projekcie mówi, że w razie wypadku kierownik pociągu - a gdy go nie ma to maszynista - powinien przedsięwziąć środki zapobiegające następstwom wypadku, zgłosić wypadek dyżurnemu ruchu i w miarę możliwości pomóc ofiarom. Powinien też zabezpieczyć ślady, które mogą pomóc w wyjaśnieniu przyczyn wypadku oraz zabezpieczyć mienie, ładunek i bagaże podróżnych.

Podczas konsultacji społecznych projektu nie doszło do porozumienia odnośnie opracowania wzoru wskaźnika, który informowałyby maszynistę, że wjeżdża na tor w kierunku przeciwnym do zasadniczego. Zamiast opracowywania tego wskaźnika resort zaproponował inne procedury, ale nie spotkały się one z akceptacją przewoźników i związków zawodowych zrzeszających maszynistów i dyżurnych ruchu. W efekcie resort wycofał się ze swojej propozycji.

W projekcie zaproponowano, by zmienione rozporządzenie zaczęło obowiązywać 14 dni od daty ogłoszenia.

mc,PAP

 

 

Polecamy w Sklepiku.pl: "Kolej Wolsztyn – Luboń (Poznań)"
Przemysław Dominas

Książka Kolej Wolsztyn – Luboń (Poznań) to pierwsza monografia przedstawiająca jedną z najciekawszych linii kolejowych Wielkopolski, w której syntetycznie ukazano jej dzieje od momentu powstania do czasów współczesnych.
Przejdź do sklepiku:

Powiązane tematy

Komentarze