Cyberbezpieczeństwo to obecnie kwestia strategiczna
Dla nas cyberbezpieczeństwo nie polega na implementacji rozwiązań, które są wymagane, ale jest to rzecz strategiczne – powiedział Michał Chyczewski, p.o. prezesa Alior Banku, podczas Forum CyberSec2017 w Krakowie
Jednym z największych wyzwań, jakie stoją obecnie przed instytucjami finansowymi, to zapewnienie klientom bezpieczeństwa w sieci. Michał Chyczewski, p.o. prezesa Alior Banku, wskazał podstawowe zagrożenie, jakie dostrzega on obecnie przed bankami.
Takim zagrożeniem jest hakowanie komputerów i telefonów klientów. I na zwalczaniu tego zagrożenia będą koncentrować się banki – powiedział w trakcie dyskusji podczas Forum CyberSec 2017 w Krakowie.
Zwrócił uwagę, że w strategii Alior Banku, pod nazwą Cyfrowy Buntownik, znalazły się plany szerokich inwestycji w modernizacje i innowacyjne rozwiązania. Wśród nich znalazły się m.in. plany związane z nowoczesnymi rozwiązaniami, dotyczącymi cyberbezpieczeństwa.
Te inwestycje będą wynosić co roku około 100 mln zł. Obejmują one także nakłady na cyberbezpieczeństwo, jako że nie jesteśmy jedynie odbiorcami takich rozwiązań, ale sami je tworzymy. Mamy rozwiązanie, chroniące klientów biznesowych przeciwko oprogramowaniu typu malware, rozwijamy rozwiązania, które mają chronić klientów przed phisingiem – mówił p.o. prezesa Alior Banku.
Jednocześnie – choć Alior Bank ma własne centrum kompetencji w tej dziedzinie, jako że zatrudnia ok. 600 informatyków – chce współpracować ze startupami, które mają coś nowego do zaproponowania również w dziedzinie cyberbezpieczeństwa.
O tym, że Polska może stać się miejscem, gdzie takie firmy będą powstawać i rozwijać się, mówił również Jarosław Szymczuk, dyrektor generalny IBM na Polskę i kraje bałtyckie.
Mamy potencjał, jeśli idzie o ludzi, instytucje i poczynione już inwestycje, ale brakuje nam ekosystemu, który przyspieszy rozwój firm i rozwiązań. Powinniśmy lepiej ze sobą współpracować i dotyczy to wszystkich – firm, banków i administracji państwowej – powiedział w trakcie debaty.
Z kolei Adam Góral, prezes Asseco Poland, zwrócił uwagę na konieczność wykorzystania kompetencji, jakie znajdują się w firmach prywatnych.
Jeśli rozwiązania będą powstawać wyłącznie w sektorze publicznym, to będzie trudno je wyeksportować. Podobnie również w przypadku banków. Tymczasem jeśli Asseco coś tworzy, to jednocześnie to eksportuje. Warto o tym pamiętać, bo bez ambicji eksportowych w tej dziedzinie nie będziemy rozwijać polskiej gospodarki – mówił w trakcie debaty podczas forum CyberSec2017 .