Co piąta firma chce pracowników z Ukrainy
Co piąta firma w Polsce - tj. 19% z nich - zamierza zatrudniać pracowników z Ukrainy w najbliższym czasie, wynika z „Barometru Imigracji Zarobkowej - II półrocze 2017” przygotowanego przez Personnel Service. Najczęściej chcą zatrudniać Ukraińców firmy z sektora produkcyjnego - co trzecia firma, następnie firmy z branży usługowej, gdzie ten odsetek wynosi 22%, a z handlowej - 10%
W styczniu przyszłego roku wejdą nowe przepisy, które wprowadzą nową kategorię pracownika sezonowego. Na ich podstawie pracodawca w Polsce będzie mógł zatrudnić m.in. obywatela Ukrainy na 9 miesięcy w ciągu roku. Zatem o 3 miesiące dłużej niż obecnie.
Nadal jednak jest to za krótki czas, aby mówić o stałej, a nie doraźnej pomocy. Zwłaszcza uwzględniając skalę zjawiska. Już co piąta firma w Polsce chce wspomagać się pracownikami z Ukrainy - powiedział prezes Personnel Service Krzysztof Inglot, cytowany w komunikacie. Z punktu widzenia przedsiębiorców, optymalny czas, na jaki powinni osiedlać się w Polsce Ukraińcy, to 2-3 lata bez zbędnej przerwy. Do tego należy dążyć. Przepisy powinny zostać opracowane w taki sposób, aby wydłużyć czas pracy Ukraińca i maksymalnie uprościć formalności. Obecnie, mimo że obowiązuje uproszczona procedura zatrudniania Ukraińców, pracodawcy nadal wskazują, że to dla nich najbardziej obciążające - dodaje.
Z badania wynika również, że 42% dużych przedsiębiorstw chce również zatrudniać pracowników z Ukrainy. Natomiast 17% pracodawców jest zdania, że o kadrę ze Wschodu jest teraz trudniej niż w przeszłości. Firmy, zgłaszające trudności w rekrutacji obywateli Ukrainy, na pierwszym miejscu wymieniają formalności administracyjne - 36%, następnie barierę językową - 25% i maksymalny 6-miesięczny okres pracy w ciągu roku.
Jak wynika z badania, prawie połowa firm poszukujących pracowników z Ukrainy zgłasza się do agencji zatrudnienia w celu rekrutacji, dzięki czemu kwestie formalne są po stronie dostawcy usługi. Drugim najpopularniejszym kanałem dotarcia do osób z Ukrainy są polskie Urzędy Pracy (38%), a trzecim rodzina i znajomi Ukraińców, którzy są już w Polsce (35%). Pracodawcy wykorzystują również internetowe serwisy z ogłoszeniami o pracę na Ukrainie (23%), urzędy pracy na Ukrainie (15%) oraz media społecznościowe (10%).
Badanie „Barometr Imigracji Zarobkowej - II półrocze 2017” zostało przeprowadzone w lipcu 2017 roku na próbie 300 pracodawców, po 100 wywiadów dla firm małych (10-49 pracowników), średnich (50-249 pracowników) oraz dużych (250+ pracowników), a także na 515 osobach, które dobrano z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków (18+ lat).
PAP, mw