
PGZ w pierwszej setce największych producentów broni
Sprzedaż broni, jaką prowadzą na całym świecie jej najważniejsi producenci, wzrosła w 2016 roku po raz pierwszy od sześciu lat - podał Sztokholmski Międzynarodowy Instytutu Badań nad Pokojem (SIPRI).
Według jego raportu 100 największych producentów broni oraz firm świadczących usługi zbrojeniowe (czyli tak zwana grupa SIPRI Top 100) osiągnęło w ubiegłym roku sprzedaż w wysokości 374,8 mld dolarów. Jest to wzrost o 1,9 proc. w porównaniu z rokiem 2015 oraz o 38 proc. względem roku 2002. Przez pięć kolejnych lat do 2015 roku sprzedaż w SIPRI Top 100 systematycznie spadała.
Należące do SIPRI Top 100 firmy z USA zwiększyły w 2016 roku swą sprzedaż o 4 proc., do 217,2 mld dolarów. Przyczyniły się do tego operacje wojskowe USA za granicą oraz zakupy kosztownych systemów broni przez inne państwa. W przypadku największego światowego koncernu zbrojeniowego Lockheed Martin, wytwarzającego między innymi myśliwce F-35, ubiegłoroczny wzrost sięgnął 10,7 proc., co odegrało decydującą rolę w zwiększeniu udziału amerykańskich firm w sprzedaży w SIPRI Top 100 do 57,9 proc.
Sprzedaż broni przez należące do SIPRI Top 100 firmy z Europy Zachodniej pozostała w 2016 roku stabilna, wynosząc 91,6 mld dolarów czyli o 0,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Odnotowano jednak tutaj przeciwstawne trendy regionalne - producenci brytyjscy i niemieccy zwiększyli swój zbyt, natomiast producenci transeuropejscy, francuscy i włoscy mieli do czynienia z jego spadkiem.
Niemiecka sprzedaż broni wzrosła w 2016 roku o 6,6 proc. głównie ze względu na zwiększenie sprzedaży przez producenta pojazdów opancerzonych Kraus-Maffei Wegmann o 12,8 proc. oraz przez koncern Rheinmetall o 13,3 proc.
Obie te firmy skorzystały na popycie na uzbrojenie w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Azji Południowo-Wschodniej - wskazuje analityk SIPRI Pieter Wezeman.
Według SIPRI decyzja Wielkiej Brytanii o opuszczeniu UE wydaje się nie mieć wpływu na brytyjską sprzedaż broni, której wartość wzrosła w 2016 roku o 2 proc. W przypadku czwartego co do wielkości w świecie producenta broni, brytyjskiego BAE Systems, zwiększyła się tylko o 0,4 proc. Największy wzrost, o 43,2 proc., odnotował brytyjski producent komponentów dla przemysłu aerokosmicznego GKN.
Należący do SIPRI Top 100 rosyjscy producenci broni zwiększyli w 2016 roku swą sprzedaż o 3,8 proc., do 26,6 mld dolarów, co stanowi 7,1 proc. całości.
Poważne trudności gospodarcze doświadczane przez Rosję w 2016 roku przyczyniły się do zmniejszenia tempa wzrostu sprzedaży broni przez rosyjskie spółki - zaznaczył ekspert SIPRI Siemon Wezeman.
Spośród dziesięciu wchodzących do SIPRI Top 100 rosyjskich firm zbrojeniowych pięć odnotowało wzrost swej sprzedaży, a pięć innych jej spadek. Największa z wytwórców uzbrojenia w Rosji, a 13 na ogólnoświatowej liście spółka OAK, która skupia większość potencjału rosyjskiego przemysłu lotniczego, zwiększyła w ubiegłym roku swą sprzedaż o 15,6 proc. zarówno dzięki dostawom dla rosyjskich sił zbrojnych, jak i eksportowi.
Znaczący wzrost wartości sprzedaży, o 20,6 proc. do 8,6 mld dolarów, odnotowali w 2016 roku producenci broni z Korei Południowej, co wiąże się z zagrożeniem ze strony Korei Północnej.
Jedyną polską firmą zbrojeniową wchodzącą w skład SIPRI Top 100 jest zajmująca tam 75. Miejsce Polska Grupa Zbrojeniowa.
SIPRI definiuje sprzedaż broni jako sprzedaż towarów i usług o przeznaczeniu wojskowym zarówno krajowym, jak i zagranicznym klientom wojskowym.
SIPRI został założony w 1966 roku przez szwedzki parlament jako niezależna fundacja. Wszystkie jego analizy mają za podstawę wyłącznie jawne źródła.
PAP, MS
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.