Informacje

Klienci firm z branży rozrywkowo-medialnej będą do 2022 r. o 20-30 proc. więcej czasu poświęcać na komunikację, oglądanie wideo, słuchanie muzyki / autor: fot. Pixabay
Klienci firm z branży rozrywkowo-medialnej będą do 2022 r. o 20-30 proc. więcej czasu poświęcać na komunikację, oglądanie wideo, słuchanie muzyki / autor: fot. Pixabay

GAZETA BANKOWA: Na podbój cyfrowego świata

Gazeta Bankowa

Gazeta Bankowa

Najstarszy magazyn ekonomiczny w Polsce.

  • Opublikowano · 2 grudnia 2018, 17:15

    Aktualizacja · 2 grudnia 2018, 17:15

  • 0
  • Tagi: 2018 biznes Fratria Gazeta Bankowa grudzień internet media PayPal PwC rozrywka technologie telewizja
  • Powiększ tekst

Rozwój i upowszechnianie się nowych technologii zmienia branżę rozrywkowo-medialną. Takie rozwiązania jak VR i AR trafią pod strzechy dzięki gigabitowemu internetowi. Zmienia się sposób wydawania pieniędzy na rozrywkę i media, a modele biznesowe, które sprawdzały się świetnie przez ostatnie dziesięć lat, za rok mogą już być kompletnie nieadekwatne– pisze w „Gazecie Bankowej” Marek Jaślan

Firmy działające w branży rozrywko-medialnej grzeszą, gdy zbyt narzekają. Tak przynajmniej uważają autorzy opublikowanego w październiku tego roku globalnego raportu na temat perspektyw rozwoju branży rozrywki i mediów z PwC. Mówią oni: oczywiście, przed rynkiem są wyzwania, ale przecież fakty są takie, że z roku na rok pieniądze wydawane na świecie na rozrywkę i media są coraz większe, a ludzie przeznaczają coraz więcej czasu na aktywności oferowane przez ten sektor. Poza tym upowszechnią się nowe technologie, takie jak wirtualna rzeczywistość, które mogą skutecznie stymulować rozwój nowych potrzeb u konsumentów cyfrowej rozrywki.

Według prognoz PwC, do 2022 r. średniorocznie klienci firm z branży rozrywkowo-medialnej będą o 20-30 proc. więcej czasu poświęcać na komunikację, oglądanie wideo, słuchanie muzyki, korzystanie z mediów społecznościowych czy granie w gry komputerowe. Zauważają, że z pozoru może się wydawać, że nasz świat jest opanowany przez różnego typu media i nie da się tam już wcisnąć szpilki, ale przecież każdego dnia miliony ludzi na świecie zaczyna korzystać po raz pierwszy z internetu czy wciąga ich oglądanie filmów, czy też kupuje pierwszy smartfon. Dlatego też PwC prognozuje, że światowy sektor mediów i rozrywki będzie się rozwijał do 2022 roku w średniorocznie o 4,4 proc. Dzięki temu jego wartość wyniesie pod koniec badanej perspektywy niemal 2,4 bln dol. Rozwój w poszczególnych segmentach i krajach będzie jednak silnie zróżnicowany. Najdynamiczniej rozwijać się będą rynki w takich państwach jak Indie i Indonezja, najwolniej w krajach Europy Zachodniej – Austrii, Belgii czy Danii.

OTT obok telewizji

W przypadku Polski rynek mediów i rozrywki będzie rozwijał się trochę wolniej niż średnia światowa, tj. w średniorocznym tempie 3,5 proc. i na zakończenie badanego okresu jego wartość wyniesie 13,4 mld dol., wobec 10,6 mld na koniec 2018 roku. Duże wzrosty w tym okresie notować będą serwisy streamingowe OTT (takie jak Netflix, Showmax czy HBO Go) dostarczające treści filmowe i telewizyjne przez internet (tempo wzrostu 13,3 proc.), oraz reklama internetowa, której średnioroczne tempo rozwoju w Polsce wyniesie 12,5 proc., do 2022 r. jej wartość osiągnie niemal 1,7 mld dol. (wobec 1,1 mld na koniec 2018 r.). Według prognoz PwC, za pięć lat rynek reklamy telewizyjnej będzie o 1/3 mniejszy od rynku reklamy internetowej, choć wciąż będzie jedną z istotnych składowych sektora mediów i rozrywki.

To, że treści wideo są konsumowane coraz częściej online potwierdzają wyniki badania „Digital Goods Economy Survey” przeprowadzonego w tym roku na zlecenie PayPal przez SuperData Research. Okazuje się, że filmy, seriale i programy telewizyjne to najpopularniejsze rodzaje treści, za jakie płacą Polacy w sieci: 58 proc. ankietowanych krajowych konsumentów zadeklarowała taki zakup w ciągu ostatnich trzech miesięcy (dla porównania – 72 proc. Europejczyków).

Obecnie sam tylko streaming wideo odpowiada za ponad połowę światowego ruchu internetowego. Okazuje się, że decyduje o tym przede wszystkim wygoda – 52 proc. konsumentów kupuje filmy i seriale telewizyjne w wersji cyfrowej, ponieważ dzięki temu nie muszą wychodzić z domu. Z kolei dla 63 proc. liczy się to, że nie muszą czekać, aby je obejrzeć – skomentował te wyniki dyrektor generalny PayPal w Europie Środkowej i Wschodniej Marcin Glogowski. (…)

Na skutek rozwoju takich technologii, jak internet rzeczy, sztuczna inteligencja, rozszerzona i wirtualna rzeczywistość, mobile edge computing, czy wreszcie sieć 5G i… gigabitowy internet, zmieni się wszystko, co do tej pory znaliśmy. Świat fizyczny zyska nową cyfrową warstwę, którą – na skutek jej jakości i szybkości przesyłu danych – trudno będzie odróżnić od tej realnej – uważa Natalia Hatalska, analityk trendów.

W raporcie wyodrębniono sześć obszarów, na które widoczny wpływ będzie mieć rozwój internetu gigabitowego (giga connectivity), a zmiany technologiczne odcisną mocno swe piętno. Są to: rozrywka (immersive world – np. granie i przenoszenie się do bardzo realistycznego świata online), relacje międzyludzkie (human inter(net)action – np. spotkania na odległość lub całowanie się online), zdrowie (digital well-being – np. relaksacyjne sesje medytacji online przed snem), nauka (unlimited knowledge – np. nauka anatomii poprzez wirtualną wizualizację organów), turystyka (digital journey – np. podziwianie Paryża z wieży Eiffla w domu przez VR) oraz kultura (connected culture – np. oglądanie koncertów w perspektywie 360 stopni). (…)

Szukanie nowych modeli biznesowych

Dla firm działających w branży TMT (technologie, media, telekomunikacja) jednym z największych wyzwań jest jednak to, że zmienia się sposób wydawania pieniędzy na rozrywkę i media, a modele biznesowe, które sprawdzały się świetnie przez ostatnie dziesięć lat, za rok mogą już być kompletnie nieadekwatne do sytuacji rynkowej. PwC zwraca słusznie uwagę, że coraz bardziej zacierają się różnice i granice działania między nadawcami telewizyjnymi, telekomami i firmami technologicznymi, które coraz częściej zaczynają działać w tych samych obszarach i następuje konwergencja. (…)

Marek Jaślan

Cały materiał o technologiach zmieniających branżę mediów i rozrywki oraz więcej informacji i komentarzy o światowej i polskiej gospodarce i sektorze finansowym znajdziesz w bieżącym wydaniu „Gazety Bankowej” - do kupienia w kioskach i salonach prasowych

„Gazeta Bankowa” dostępna jest także jako e-wydanie, także na iOS i Android – szczegóły na http://www.gb.pl/e-wydanie-gb.html

Komentarze