Informacje

UOKiK / autor: Fratria
UOKiK / autor: Fratria

Yamaha mogła zawyżać ceny instrumentów

br

  • Opublikowano: 5 grudnia 2018, 13:27

    Aktualizacja: 5 grudnia 2018, 13:27

  • Powiększ tekst

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma dowody na to, że Yamaha Music Europe ustalała minimalne ceny, po których instrumenty były odsprzedawane przez dystrybutorów w internecie – podał UOKiK w komunikacie.

Dużo wskazuje na to, że konsumenci przepłacali już od 2004 r. – mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.

Z ustaleń UOKiK wynika, że w ciągu kilkunastu lat partnerzy handlowi spółki mogli stosować ustalone z nią ceny. Z tego, o czym informuje Urząd, żaden ze sprzedawców nie mógł wyłamać się poza wspomniane ustalenia z dostawcą instrumentów, bo mógł zostać „ukarany”.

Sprzedawcy obserwowali wzajemnie swoje działania i informowali Yamaha Music Europe, jeżeli któryś z nich sprzedawał taniej sprzęt muzyczny. Spółka wzywała go wówczas do zmiany cennika, a jeżeli nie przyniosło to skutku, mogła anulować przyznane wcześniej przywileje, np. preferencyjne ceny, dostarczenie rzadkich instrumentów, wcześniejsze dostawy, czy organizowanie wydarzeń z muzykami – informuje Urząd w komunikacie.

UOKiK podaje, że zgodnie z prawem ochrony konkurencji zabronione jest wspólne ustalanie przez niezależnych przedsiębiorców cen sprzedaży produktów lub usług.

Mogą to być porozumienia pomiędzy konkurentami lub przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach obrotu, np. producent – sprzedawca detaliczny. Na zmowach tracą konsumenci, którzy muszą płacić więcej, niż gdyby stawki kształtowane były w warunkach konkurencji. UOKiK podejrzewa, że tak jest w przypadku Yamaha Music Europe – czytamy w komunikacie.

Za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję grozi kara do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych