Informacje

Miliardy na kolej

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 17 stycznia 2019, 16:58

  • Powiększ tekst

Mamy podpisane umowy na inwestycje kolejowe na 80 proc. środków z programu Infrastruktura i Środowisko - powiedział w czwartek minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. Jak dodał, wartość podpisanych umów na projekty kolejowe w tym programie wynosi ok. 17 mld zł.

Zakończyliśmy spotkanie z przedstawicielami Komisji Europejskiej, poświęcone naszej współpracy przy realizacji naszych dużych projektów kolejowych - powiedział Kwieciński.

Jak przypomniał minister, w poprzedniej perspektywie finansowej mieliśmy bardzo poważny problem z realizacją projektów kolejowych . Przenosiliśmy pieniądze m.in. na transport miejski, aby pieniądze pozostały w naszym kraju - podał Kwieciński.

Finansujemy nasze największe inwestycje na kolei z inicjatywy +Łącząc Europę+, gdzie mamy na ten cel ok. 3,5 mld euro oraz z programu Infrastruktura i Środowisko, gdzie mamy ok. 5 mld euro. Fundusze na kolej są także w programach regionalnych - poinformował.

Jak podkreślił Kwieciński, „możemy podać opinię, którą nam przekazała KE: z problemami kolejowymi sobie poradziliśmy”.

W tym sektorze w podpisanych umowach mamy 80 proc. funduszy dostępnych w programie Infrastruktura i Środowisko, to ok. 17 mld zł  - powiedział Kwieciński, komentując postępy w realizacji inwestycji kolejowych, finansowanych z funduszy unijnych.

20 proc. wszystkich środków, które mamy na inwestycje kolejowe, już zostało rozliczonych - dodał, precyzując, że to już blisko 4,5 mld zł. To jest ta część tych projektów, która jest nie tylko zrealizowana, zapłacona, ale także przekazana do rozliczenia do Komisji Europejskiej - zaznaczył.

Jak dodała wiceminister inwestycji i rozwoju Małgorzata Zielińska „z koperty narodowej CEF (+Łącząc Europę+ ) wykorzystaliśmy całą pulę przeznaczoną na kolej, a wartość projektów kolejowych przygotowanych do puli ogólnej CEF przekracza kwotę funduszy potencjalnie możliwych do uzyskania”. „PKP PLK jest największym beneficjentem projektów kolejowych w Europie” - podała wiceminister.

Wiemy już, że niektóre z naszych projektów są skomplikowane, będą długo realizowane” - powiedział Kwieciński. Przeszliśmy już do rozmów z Komisją Europejską na temat tzw. fazowania. Projekty, których realizacja będzie wykraczała poza tę perspektywę finansowa, będziemy chcieli przenieść na kolejną perspektywę finansową. Jest to nie tylko ważne, aby zachować to finansowanie w naszym kraju, ale to także ważne z punktu widzenia rynku kolejowego - podkreślił Kwieciński.

Rynek inwestycyjny nie lubi górek i dołków pomiędzy perspektywami finansowymi. Chcemy zapewnić, aby takich górek i dołków pomiędzy perspektywami finansowymi nie było - podał Kwieciński.

Jak podkreślił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, „stabilizacja jest potrzebna, aby nie było głębokiego zachwiania w kontraktach realizowanych przez firmy wykonawcze”.

Kwieciński podkreślił, że z KE trwają rozmowy „o przedsięwzięciach na kolejną perspektywę finansową”.

Wiemy, że kolej pozostanie priorytetem na nową perspektywę finansową - podkreślił minister inwestycji i rozwoju.

SzSz (PAP)

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych