Informacje

Izera SUV / autor: Izera
Izera SUV / autor: Izera

Kosztowne polskie auta elektryczne. Na zyski trzeba poczekać

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 18 sierpnia 2020, 17:00

    Aktualizacja: 18 sierpnia 2020, 17:03

  • Powiększ tekst

Spółka Electromobility Poland, która pod koniec lipca zaprezentowała prototypy polskich samochodów elektrycznych Izera, przez ponad trzy lata działalności poniosła 18,65 mln zł kosztów – donoszą wirtualnemedia.pl. które przeprowadziły ananlizę. Skumulowane straty netto wyniosły 12,34 mln zł

Produkcja aut elektrycznych zaprezentowanych pod koniec lipca przez Electromobility Poland ma ruszyć w 2023 roku. Spółka pokazała dwa modele - czerwonego hatchbacka, nad którym prace badzej zaawansowane i białego SUV–a. Ponadto też podstawowe informacje o specyfikacji technicznej, oraz ogłoszono, że będą nazywać się Izera.

Przy tworzeniu prototypów spółka współpracowała z włoskim studiem Torino Design i Tadeuszem Jelcem, którzy przez wiele lat był projektantem Jaguara.

CZYTAJ TAKŻE: A jednak! Izera jeździ (Wideo)

Spółka Electromobility Poland została uruchomiona jesienią 2016 roku przez cztery holdingi energetyczne kontrolowane przez Skarb Państwa: PGE, Tauron, Energę i Eneę. Właściciele na początek wyłożyli 30 mln zł na kapitał nowej firmy, a jesienią 2018 roku podwyższyli kapitał o 40 mln zł.

Biznes plan dotyczący stworzenia własnych aut elektrycznych został przyjęty przez radę nadzorczą Electromobility Poland w połowie 2018 roku. Wtedy ruszyły właściwe prace, m.in. przygotowywanie logotypów marki, budowa prototypów demonstracyjnych oraz opracowanie koncepcji promocji tych prototypów – opisują wirtualnemedia.pl

Spółka szykuje się obecnie do kolejnych faz przygotowywania aut Izera. Rozpoczęto już analizę wybranych lokalizacji w których mogłaby powstać fabryka tych samochodów. Nawiązała też współpracę z wybranym integratorem technicznym, oraz rozpoczęła prace nad rozwojem gamy ich modeli.

W kolejnych etapach Electromobility Poland planuje m.in. kontynuację przygotowań do budowy fabryki, zabezpieczenie dostaw kluczowych komponentów do pojazdów oraz dalsze prace nad konstrukcją nowych pojazdów – czytamy na portalu wirtualnemedia.pl

Od początku działalności Electromobility Poland nie zanotowało jeszcze żadnych przychodów sprzedażowych, co jest zrozumiałe. Dochodów można spodziewać się dopiero po rozpoczęciu produkcji aut Izera.

Izera / autor: Izera
Izera / autor: Izera

Wirtualnemedia.pl przeanalizowały dokładnie stronę kosztową Electromobility Poland. Od jesieni 2016 roku do końca 2017 roku spółka poniosła 2,83 mln zł kosztów (wszystkie tytułem) ogólnego zarządu, w 2018 roku - 7,05 mln zł, a w ub.r. - 8,77 mln zł. W ub.r. wydatki firmy na wynagrodzenia poszły w górę z 1,22 do 4,59 mln zł (a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 210,5 do 673,1 tys. zł), na usługi obce - z 629,7 tys. zł do 2,03 mln zł, a koszty określone jako pozostałe - z 665,4 tys. zł do 1,4 mln zł.

Na koniec ub.r. Electromobility Poland miało 38,95 mln zł na rachunkach bankowych, wobec 51,2 mln zł rok wcześniej. Jej przychody z odsetek zwiększyły się rok do roku z 294,4 do 373,9 tys. zł, a pozostałe koszty operacyjne zmalały ze 188,8 do 2,7 tys. zł.

W efekcie zmniejszyły się ujemne wyniki rentowności Electromobility Poland. Strata netto zmalała z 5,65 do 4,61 mln zł, a strata netto - z 5,37 do 4,29 mln zł. Natomiast od jesieni 2016 do końca 2017 roku firma zanotowała 2,82 mln zł straty operacyjnej i 2,68 mln zł straty netto - czytamy w portalu.

W sprawozdaniu spółka zapowiedziała, że planuje kontynuować dotychczasowy kierunek działalności, który docelowo doprowadzić ma do uruchomienia produkcji samochodów elektrycznych w modelu biznesowym zapewniającym maksymalizację zysków.

Zaznaczyła, że optymalizuje stronę kosztową działalności oraz rozpoznaje i minimalizuje potencjalne ryzyka zgodnie z przyjętym biznes planem. - W ocenie Zarządu Spółki, w dłuższej perspektywie będzie to mieć pozytywny wpływ na wynik netto z prowadzonej działalności - podkreślono.

wirtualnemedia.pl/ mk

CZYTAJ TAKŻE: Politico krytycznie o polskim „elektryku”? Autor z OKO.press

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych