Informacje

Debata odbyła się w resorcie aktywów państwowych / autor: Fratria
Debata odbyła się w resorcie aktywów państwowych / autor: Fratria

Poczta Polska przyspieszy cyfryzację i zwiększy inwestycje

Robert Olesiński

Robert Olesiński

redaktor portalu wGospodarce.pl

  • Opublikowano: 17 lutego 2021, 15:17

  • 0
  • Powiększ tekst

Pandemia przyspieszyła rozwój rynku e-commerce i Poczta Polska powinna zająć na nim pozycję lidera – powiedział podczas debaty dotyczącej Strategii Poczty Polskiej na lata 2021-2023 Andrzej Śliwka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Poczta Polska ma wszystkie narzędzia i odpowiednią infrastrukturę aby to osiągnąć. A w czasie pandemii doskonale zdała egzamin na rynku e-commerce – dodał Andrzej Śliwka.

Przyspieszeniu uległa także cyfryzacja usług. Jak podkreślił Tomasz Zdzikot, prezes Poczty Polskiej firma stawia na rozwój tej dziedziny. Państwo pomoże w przyspieszeniu modernizacji tego segmentu rynku – zadeklarował Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Przedsięwzięcia Poczty Polskiej są istotne dla przyspieszenia realizacji procesu cyfryzacji Polski - stwierdził Marek Zagórski.

Poczta Polska będzie współpracować z państwem w tworzeniu cyfrowej administracji i zapewnieniu dostępu do usług państwa dla obywateli – powiedział Tomasz Zdzikot.

Jak zauważył Ireneusz Zyska, sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska udaje się przywrócić należne miejsce Poczty Polskiej w państwie i jego resort będzie wspierał jej plany rozwoju.

Jest to konieczne ponieważ PP posiada 5 300 pojazdów i około 5 tys. nieruchomości. Każda zmiana floty czy modernizacja budynków będzie miała wpływ na środowisko naturalne.

Ireneusz Zyska podkreślił, że Poczta Polska jest dobrym adresatem funduszy w ramach Krajowego Planu Odbudowy, który do końca roku rząd ma przedłożyć Unii Europejskiej.

W ciągu najbliższych trzech lat chcemy na inwestycje przeznaczyć przeszło 1,2 mld zł. Oparliśmy naszą strategię na pięciu filarach, chcemy, żeby to była poczta: nowoczesna, efektywna, cyfrowa, „zielona” i poczta partnerska. W każdym z tych obszarów planujemy odpowiednie inwestycje. W tym roku założyliśmy inwestycje na poziomie 440 mln zł. Zakładamy w perspektywie 3-letniej zwiększyć poziom inwestycji do przychodów do 5,8 proc. z 3,4 proc. w ubiegłym roku i 1,2 proc. w  roku. 2019 – powiedział Tomasz Zdzikot.

Obecnie 70 proc. przychodów Poczty Polskiej generowane jest przez usługi na rynkach tzw. schyłkowych, takie jak tradycyjne listy czy przekazy.

Czterokrotnie mniej przychodów pochodzi z usług cyfrowych, kurierskich, obsługi sklepów internetowych czy usług logistycznych. W ciągu trzech lat te proporcje muszą się odwrócić – podkreślił Tomasz Zdzikot.

Prezes zapowiedział także, że spółka będzie mocno się skupiać na obsłudze paczkowej i e-commerce.

Obecnie nasza sieć liczy 13 400 punktów. Współpracujemy m.in. siecią sklepów „Żabka” i PKN Orlen. Chcemy mieć 20 tys. punktów. Zawieramy kolejne umowy i wkrótce to się stanie. W 2022 roku chcemy posiadać 2 tys. automatów paczkowych. Poczta Polska musi też zainwestować w sieć logistyczną i wydamy w najbliższym czasie w tym celu dosyć duże kwoty - powiedział Tomasz Zdzikot.

Poczta Polska nie planuje ograniczenia liczby placówek pocztowych, których ma obecnie ponad 7, 6 tys.

W Ministerstwie Aktywów Państwowych została przygotowana nowelizacja Prawa pocztowego umożliwiająca finansowanie przez państwo usługi powszechnej w formie bardziej doskonałej niż obecnie np. w modelu zachodnim występującym w takich krajach jak Dania czy Norwegia.

RELACJA Z DEBATY

Powiązane tematy

Komentarze