Informacje

Kontenery w porcie - zdjęcie ilustracyjne. / autor: Pixabay
Kontenery w porcie - zdjęcie ilustracyjne. / autor: Pixabay

Chiny: porty kontenerowe wstrzymują wejścia statków. Znów Covid

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 11 czerwca 2021, 14:10

  • 0
  • Powiększ tekst

Pogarsza się zatłoczenie w portach kontenerowych w południowych Chinach, ponieważ władze zaostrzają środki dezynfekcyjne w związku z nasileniem przypadków COVID-19, powodując największe zaległości od co najmniej 2019 roku -podaje reuters.com.

Ponad 150 przypadków koronawirusa zostało zgłoszonych w prowincji Guangdong, kluczowym centrum produkcyjnym i eksportowym w południowych Chinach, od ostatniej fali zachorowań, która nastąpiła pod koniec maja. To skłoniło władze lokalne do wzmożenia działań prewencyjnych i kontrolnych, które ograniczyły zdolności przetwórcze w portach.

Porty w Guangdong, w tym Yantian, Shekou, Chiwan i Nansha, wydały w tym tygodniu zawiadomienia o zawieszeniu wejścia statków do portów bez wcześniejszej rezerwacji i przyjmą tylko rezerwacje na kontenery eksportowe w ciągu trzech do siedmiu dni przed przybyciem statków - podaje agencja.

Duże firmy żeglugowe ostrzegały klientów o opóźnieniach statków, zmianach w harmonogramach zawinięć do portów oraz o możliwości całkowitego pominięcia niektórych portów.

Ocean Network Express (ONE) poinformował w środowym komunikacie, że międzynarodowy terminal kontenerowy Yantian nadal działa poniżej przepustowości z powodu ograniczeń w pracy związanych z COVID, podczas gdy zatłoczenie terminali kontenerowych w Shekou i Chiwan wzrosło do ponad 90 proc. pojemności.

Wiodąca na świecie linia kontenerowa Maersk (MAERSKb.CO) w czwartek zwiększyła czas przewidywanych opóźnień w Yantian do 16 dni z 14 dni wcześniej.

Według danych Refinitiv od piątku ponad 50 kontenerowców czeka na zacumowanie w zewnętrznej delcie Rzeki Perłowej, gdzie znajdują się porty - w porównaniu do około 20 statków w tym samym okresie ubiegłego roku i więcej niż w lutym 2020 r., kiedy porty zostały sparaliżowane z powodu początkowej epidemii COVID-19 w Chinach.

Eksporterzy twierdzą, że jak dotąd wpływ był ograniczony, ponieważ opóźnienia w załadunku i powolne dostawy utrudniały łańcuchy logistyczne od początku pandemii COVID-19.

Zasadniczo mieliśmy podobne doświadczenia w zeszłym roku, więc mamy doświadczenie w odpowiadaniu, dopiero wzrost kosztów transportu jest naprawdę zadziwiający. Opłaty za fracht odzwierciedlają się we wzroście kosztów materiałowych, które już wzrosły o około 15 -30 proc., - powiedział kierownik sprzedaży w firmie produkującej kable elektroniczne w Shenzhen, dużym mieście produkcyjnym w Guangdong niedaleko Hongkongu.

Czytaj także: Forum Morskie Radia Gdańsk - Co z transportem?

więcej na reuters.com/gr

Powiązane tematy

Komentarze