Cyfryzacja jest wszechobecna także na rynkach finansowych, w tym w bankach / autor: Pixabay
Cyfryzacja jest wszechobecna także na rynkach finansowych, w tym w bankach / autor: Pixabay

TYLKO U NAS

Ciemne strony cyfryzacji

Prof. Małgorzata Zaleska

Prof. Małgorzata Zaleska

Członek korespondent PAN, Dyrektor Instytutu Bankowości SGH była członek zarządu Narodowego Banku Polskiego, była prezes zarządu Giełdy Papierów Wartościowych. Jest członkiem Rady Programowej "Gazety Bankowej"

  • Opublikowano: 2 stycznia 2023, 11:57

    Aktualizacja: 2 stycznia 2023, 11:58

  • Powiększ tekst

Żyjemy w czasach cyfryzacji, która dotyka coraz więcej obszarów naszego życia. Zalety wynikające z cyfryzacji są powszechnie znane i w zasadzie nie podlegają dyskusji. Twierdzi się też dosyć powszechnie, że nie ma odwrotu od cyfryzacji i proces ten będzie postępował – rozpoczyna swój felieton na łamach nowego numeru „Gazety Bankowej” prof. Małgorzata Zaleska, Dyrektor Instytutu Bankowości SGH, Przewodnicząca Komitetu Nauk o Finansach PAN.

Cyfryzacja jest wszechobecna także na rynkach finansowych, w tym w bankach. Banki funkcjonujące w Polsce są zaliczane do światowej czołówki w zakresie wdrażania nowoczesnych technologii. Wcześniej było to widoczne przede wszystkim w obszarze front office, czyli głównie w zapewnianiu zdalnego dostępu do produktów i usług bankowych. W dobie pandemii COVID-19 banki wykonały ponadto istotną pracę w zakresie dalszego unowocześnienia funkcjonowania back office.

Niemniej jednak ostatnie doświadczenia, płynące m.in. z sytuacji geopolitycznej, skłaniają do refleksji. Uwidaczniają „ze zdwojoną siłą” jak bardzo uzależniamy się od technologii i nośników energii oraz jakie mogą być tego konsekwencje. Do niedawna w zasadzie nie toczyły się dyskusje w zakresie powszechnej, długotrwałej, potencjalnej niedostępności energii. Obecnie temat ten jest żywy i podejmowany podczas oficjalnych, eksperckich, wewnętrznych i innych spotkań. Zapewnienie funkcjonowania infrastruktury krytycznej, w tym działalności systemu bankowego/płatniczego, powinno być kwestią troski nie tylko podmiotów rynkowych, ale także państwa. Wiele mówi się ostatnio o potrzebie zapewnienia bezpieczeństwa państwa w wymiarze militarnym, a strefa bezpieczeństwa energetycznego i cyberbezpieczeństwa jest równie ważna.

Powszechna cyfryzacja powoduje m.in. zwiększenie zapotrzebowania na energię elektryczną i to nie tylko w przypadku „kopania” walut wirtualnych. Postawić można nawet przewrotne pytanie, jak cyfryzacja wpisuje się w politykę zrównoważonego rozwoju i ochrony klimatu. Oczywistym jest, że zależy to m.in. od sposobów i źródeł pozyskiwania energii.

Następuje też daleko idący wpływ świata opartego na cyfrowych rozwiązaniach, w tym świata mediów społecznościowych, na społeczeństwa. Dotyka to zwłaszcza młodych osób, które często wyrażają swoje oczekiwania czy dzielą się doświadczeniami/przemyśleniami nie w bezpośredniej rozmowie, a w przestrzeni wirtualnej. Niekiedy nawet rodzice dowiadują się o myślach swojego dziecka z Instagramu lub Facebooka, a nie z realnych kontaktów. Ten rodzaj komunikacji uwzględniają w swoich strategiach także instytucje finansowe, w tym banki. Niemniej jednak takie interakcje nie tworzą relacji czy więzi między bankiem a jego klientem i stwarzają wyzwania w zakresie kształtowania zaufania i lojalności. Ponadto w przestrzeni mediów społecznościowych zagościli m.in. influencerzy, czyli osoby „wpływowe”, oddziałujące na ludzi, nawiązujące z nimi wirtualne relacje, „wyrocznie” w wielu sprawach, w tym w kwestiach finansowych. Niestety zdarza się, że takie osoby nie mają żadnych podstaw, w tym wiedzy i doświadczenia, aby np. udzielać porad inwestycyjnych, ale robią to. Powstaje w związku z tym pytanie o konsekwencje takiego działania i odpowiedzialności za słowa, posty, rekomendacje, przekazywane treści, zwłaszcza jeśli wprowadzają one odbiorcę w błąd, albo nierzetelnie przedstawiają rzeczywistość.

Powyższe zmienia z pewnością modele biznesowe także banków, które przygotowują się na coraz bardziej powszechne obsługiwanie klientów żyjących w świecie wirtualnym. Powstaje przy tym kolejne pytanie, czy powinniśmy bezrefleksyjnie wpisywać się w świat, który się nam narzuca, czy może jednak próbować kształtować rzeczywistość. Do tego są z pewnością potrzebni przywódcy/liderzy, a jednocześnie wizjonerzy - osoby, które nie oceniają rzeczywistości tylko przez pryzmat „tu i teraz”.

Prof. Małgorzata Zaleska, Dyrektor Instytutu Bankowości SGH, Przewodnicząca Komitetu Nauk o Finansach PAN, Członek korespondent PAN

Więcej informacji i komentarzy ze świata finansów i gospodarki czytaj w bieżącym wydaniu „Gazety Bankowej” (nr 01/2023), dostępnym także jako e-wydanie, także na iOS i Android

Szczegóły, jak zamówić e-wydanie „Gazety Bankowej”, kliknij tutaj

Okładka Gazety Bankowej / autor: Fratria
Okładka Gazety Bankowej / autor: Fratria

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych