Wywiad gospodarczy

Wittstock, LOTOS / autor: Fratria
Wittstock, LOTOS / autor: Fratria

KRYNICA: Dlaczego inwestycje są ważne dla LOTOS-u?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 6 września 2019, 16:28

  • 0
  • Powiększ tekst

Dlaczego inwestycje są ważne dla LOTOS-u? Jarosław Wittstock, wiceprezes Grupy Lotos w rozmowie ze Stanisławem Koczotem: inwestycja EFRA już gotowa do prób. Przyniesie duże korzyści

Dobre wyniki Lotosu po drugim kwartale, wyższy wynik sprzedaży, wyższe zyski, jakie są powody tych wzrostów? Czy rosnące przychody to wynik wzrostu gospodarczego, czy to wynik inwestycji?

Chciałoby się powiedzieć „dobre zarządzanie”, ale to prawda, wyniki i sama tendencja jest wzrostowa. Jesteśmy pochodną stanu polskiej gospodarki - komentuje Jarosław Wittstock, wiceprezes Gurpy Lotos. - Te wzrosty są, ale nie są już tak duże jak jeszcze kilka lat temu, gdy obecny rząd zlikwidował szarą strefę. Dzisiaj to element zwiększającego się popytu, rynku i organicznej pracy – powiedział prezes Wittstock.

W Lotosie ruszają nowe, strategicznie ważne inwestycje.

Jesteśmy w przeddzień uruchomienia wielkiej inwestycji, zwanej potocznie EFRA – czyli efektywna rafinacja. Czyli podniesienie efektywności i sprawności naszych instalacji. Z tej samej ilości surowca będziemy uzyskiwać więcej wysokomarżowych, wysokogatunkowych produktów naftowych. Ta inwestycja jest już gotowa do prób, które przejdą w tryb normalnej pracy.

Dużo mówi się o planowanej fuzji Lotosu z Orlenem. Jakie mogą być korzyści dla akcjonariuszy z tak planowanego połączenia?

Korzyści dla akcjonariuszy są tu priorytetem, a właścicielem obu koncernów jest Skarb Państwa. Oczywiście nie ignorujemy kapitału rozproszonego, akcjonariuszy drobniejszych, ale ten właściciel państwowy, więc i wszyscy polscy obywatele, oczekują większego bezpieczeństwa energetycznego kraju, dywidendy, zysku z kapitału, a te można uzyskać z połączonych koncernów. To jest, myślę, sprawa wśród ekonomistów bezsporna. Obie firmy są w dobrej kondycji i dobrze zarządzane, ale działają na rynku globalnym, bo paliwa i nafta to rynek globalny, a na rynku globalnym coraz mniej, albo już wcale nie będzie miejsca dla małych podmiotów.

mw

Powiązane tematy

Komentarze