Unimot jest gotowy na wstrzymanie dostaw paliw z Rosji
Unimot wynajął na rok trzy zbiorniki o pojemności 127 tys. m3 w terminalu paliwowym Gulfhavn w Danii, co ma pozwolić spółce na import oleju napędowego z innych kierunków niż rosyjski, poinformował prezes Adam Sikorski
Polska jest praktycznie gotowa na wstrzymanie dostaw paliw z kierunku rosyjskiego, jeśli zapadnie taka polityczna decyzja na poziomie Unii Europejskiej. Do zastąpienia jest ok. 4,6 mln m3 diesla, które sprowadziliśmy w 2021 roku, czyli aż 66,5% importu tego paliwa - powiedział Sikorski podczas wypowiedzi wideo po publikacji wyników finansowych.
Zapewnił, że Unimot jest gotowy na wstrzymanie importu rosyjskich paliw i liczy na to, że sankcje na rosyjskie produkty naftowe zostaną wprowadzone, albo przynajmniej ogłoszony zostanie kalendarz ich wprowadzenia, bo po miesiącu wojny w Ukrainie większość firm mogła się już do tego przygotować.
Problem polega na tym, że do polskich portów mogą wpływać statki o ładowności jedynie do 35 tys. ton, podczas gdy na wszystkich kierunkach interkontynentalnych operują statki o pojemności nawet ponad 100 tys. ton. Dlatego uznaliśmy, że musimy mieć do dyspozycji terminal, którzy będzie w stanie przyjąć statki o takiej ładowności, a następnie z tego hubu będziemy dostarczać paliwa mniejszymi statkami do Polski - dodał.
Jak poinformował, Unimot zawarł od 15 kwietnia br. umowę na wynajem trzech zbiorników o pojemności 127 tys. m3 w terminalu Gulfhavn, zlokalizowanym w cieśninach duńskich. Umowa obowiązuje przez rok z możliwością przedłużenia.
Zakontraktowaliśmy już pierwszy statek z olejem napędowym z Bliskiego Wschodu, o pojemności 70 tys. ton, prowadzimy także rozmowy na temat kolejnych dostaw z USA. Jesteśmy w stanie całkowicie zastąpić tą drogą import produktów sprowadzanych do tej pory z Rosji - powiedział prezes.
Zapewnił również, że terminal Gulfhavn będzie także dostępny dla innych krajowych operatorów, na warunkach rynkowych.
Unimot ocenia ponadto, że widoczne jest w Polsce odchodzenie od rosyjskiego LPG.
Niestety, nie wszystkie firmy mają taki sam dostęp do infrastruktury, która umożliwia alternatywny import. Udział rosyjskiego LPG jest bardzo duży w całym koszyku importu LPG do Polski i jego zastąpienie jest trudniejsze niż zastąpienie oleju napędowego i ropy, właśnie ze względu na infrastrukturę importową. My jako Unimot prowadzimy usilne działania, aby zakończyć import z Rosji - powiedział Sikorski podczas czatu na platformie Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych (SII).
Unimot specjalizuje się w obrocie olejem napędowym, biopaliwami, gazem płynnym (LPG), gazem ziemnym (w tym LNG) oraz energią elektryczną. Jako członek międzynarodowego stowarzyszenia Avia International, od 2017 roku rozwija w Polsce sieć stacji paliw pod marką Avia. W 2020 r. spółka weszła na rynek fotowoltaiki z marką Avia Solar. W marcu 2017 r. spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW po przejściu z NewConnect. Spółka miała 8,21 mld zł skonsolidowanych przychodów w 2021 r.
Czytaj też: Orlen będzie importować energię z Ukrainy
ISBnews/KG