PILNE
Ważne ogłoszenie ws. Izery. "To decyzja na wiele lat"
Chińska grupa motoryzacyjna Geely udostępni ElectroMobility Poland dedykowaną dla aut elektrycznych platformę, na której zostanie zbudowana Izera
EMP docelowo planuje budowę 3 elektrycznych modeli, pierwszym będzie SUV. Spółka jest pierwszą firmą spoza grupy Geely, która będzie korzystać z tej technologii.
Spółka ElectroMobility Poland (EMP) i największa prywatna chińska grupa motoryzacyjna podpisały umowę licencyjną, w ramach której Geely udostępni spółce dedykowaną dla samochodów elektrycznych platformę SEA (Sustainable Experience Architecture)
Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding) jest globalną grupą z siedzibą główną w Hangzhou w Chinach. Jest właścicielem kilku znanych międzynarodowych marek motoryzacyjnych, w tym: Geely Auto, Lynk & Co, ZEEKR, Geometry, Volvo Cars, Polestar, Lotus, London Electric Vehicle Company, Farizon Auto i Cao Cao Mobility. W 2021 roku Geely Holding sprzedało w sumie ponad 2,2 mln. pojazdów, przy czym sama sprzedaż Volvo Cars na całym świecie wynosiła prawie 699 tys. sztuk.
Czytaj też: Znamy już szczegóły techniczne przyszłej Izery!
Czytaj też: Izera to perspektywy dla polskich firm także w Chinach?
Platforma technologiczna to tak naprawdę najdroższy i najbardziej skomplikowany element samochodu. Zaprojektowanie trwa wiele lat i kosztuje miliardy euro. Platforma dedykowana do samochodów elektrycznych jest zupełnie inna niż platforma dla auta spalinowego i jak zaznaczono, najgorszym pomysłem byłoby przeniesienie
Cieszę się, że po dłuższej przerwie mamy przyjemność rozmawiać o Izerze. Ta dłuższa przerwa spowodowana była negocjacjami, a duże projekty lubią ciszę. To bardzo ważny dzień dla EMP, to krok milowy. Platforma to taki fundament. To ona decyduje o tym jak bardzo samochód jest bezpieczny, podobnie jak fundament domu. Tak w uproszczeniu. Dzisiaj ten kluczowy element pozyskujemy - powiedział prezes EMP Piotr Zaremba podczas podpisania porozumienia.
Geely Holding zostaje partnerem technologicznym pierwszej generacji pojazdów EMP, wprowadzonych na rynek pod marką Izera.
Same negocjacje długo trwały. Apetyt rośnie w miarę jedzenia i wszyscy chcieli coraz więcej. Dla nas interesującym elementem był łańcuch dostaw i zaczęliśmy negocjować dodatkowo w tym kierunku. A nasz partner w międzyczasie przekonał się do naszej wizji. Nie tylko chce dostarczyć technologie, ale zbudować na tej platformie nowe produkty. Pozyskaliśmy bardzo dobrego partnera - dodał.
Opracowana w globalnych centrach badawczo-rozwojowych w Europie i Chinach przez Geely Holding technologia SEA jest specjalnie zaprojektowaną architekturą dedykowaną dla pojazdów elektrycznych.
Oczywiście można było szybciej, ale nam zależało na tej konkretnej technologii, bo to najlepsza technologia w tym segmencie cenowym. IHS Market mówi o tym partnerze, że wciągu kilku lat jego wartość technologiczna wzrośnie o 50 proc. To nie były łatwe dwa lata. To najtrudniejsza decyzja jaką musieliśmy podjąć. To, co było szczególnie trudne dla nas, to dysproporcja firm, bo nadal jesteśmy małym startupem z Polski. To było trochę jak starcie Dawida z Goliatem i trzeba było wykazać się pewnym sprytem, by do tego momentu doprowadzić. Nie byłoby tego sukcesu bez ciężkiej pracy zespołu EMP, za którą dziękuję - tłumaczył.
Spółka ElectroMobility Poland (EMP) powstała w październiku 2016 r. i była inicjatywą czterech polskich koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu, które objęły po 25 proc. kapitału akcyjnego. Wartość kapitału zakładowego wyniosła 70 mln zł.
29 lipca 2021 r. Skarb Państwa podpisał umowę inwestycyjną z ElectroMobility Poland, na mocy której państwo obejmie nowe akcje EMP o wartości 250 mln zł
Czytaj też: WIDEO Izera w końcu ruszy? Ogłoszenie dostawcy już w czwartek!
Czytaj też: Wiemy kiedy ruszą zapisy na pierwsze Izery! Nowa data sprzedaży
Czytaj też: Izera: Wyjście po finansowanie nastąpi właśnie teraz
kg, mw