Informacje

Od kilku tygodni Lidl i Biedronka toczą między sobą wojnę cenową / autor: Fot. Andrzej Wiktor/Fratria
Od kilku tygodni Lidl i Biedronka toczą między sobą wojnę cenową / autor: Fot. Andrzej Wiktor/Fratria

Jak wojna między dyskontami wpływa na inflację

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 11 marca 2024, 12:25

    Aktualizacja: 11 marca 2024, 12:28

  • Powiększ tekst

Wpływ wojny cenowej między dyskontami na inflację nie jest bardzo silny. To 0,1 proc., maksymalnie 0,2 proc. – zapewnia p. o. dyrektora Departamentu Analiz i Badań Ekonomicznych NBP Jacek Kotłowski.

Przedstawiciel NBP przyznał, że gospodarstwa domowe oceniają, że jest drogo. Firmy napotykają barierę popytu, więc jednym z efektów jest wojna cenowa: obserwujemy spadki cen w dużych dyskontach, które biorą udział w wojnie cenowej.

Markety przerzucą podwyżkę VAT na żywność na klientów

Od kilku tygodni toczą ją między sobą Lidl i Biedronka. Zaczęło się od SMS-ów porównujących ceny w obu sieciach, a potem zaczęły spadać ceny podstawowych produktów. Niektórzy ekonomiści uznawali niektóre obniżki wręcz za spektakularne.

Jak przypomniał Jacek Kotłowski, nie wszystkie wielkie sklepy dyskontowe się w tę walkę włączyły.

– Ale jeśli dwie duże sieci prowadzą wojnę cenową, to pewnie pozostali uczestnicy rynku też zostaną tym dotknięci – powiedział Kotłowski.

Zaznaczył, że nie wiadomo, na „ile ten efekt jest łapany przez GUS”. Przypomniał, że GUS na potrzeby obliczania wskaźnika inflacji „prowadzi badania w całej Polsce, nie tylko w tych sklepach”.

Jaka inflacja z działaniami osłonowymi, a jaka bez?

– Efekt nie wydaje się być bardzo silny. Wydaje się nam, że jak dotychczas wpływ wojny cenowej na CPI to 0,1 proc., maksymalnie 0,2 proc. – dodał Kotłowski.

PAP/bz

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Wyłączenia prądu dla odbiorców są już nieuchronne

Projekt stulecia dla Małopolski! Tunel za 1,9 mld zł

Idzie wiosna, drożeją autostrady! Zaraz A2, tuż-tuż A4

Polska zajęła 1. miejsce w tym rankingu. Wspaniałe wieści

8 km i 6 stacji. Trzecia linia warszawskiego metra

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych