Polacy mają pieniądze... i chcą je wydać! Kto zyska?
Nad Wisłą przybywa osób chcących zwiększać swoje wydatki. To bardzo dobra wiadomość dla firm - czytamy w środowym wydaniu dziennika „Rzeczpospolita”.
Gazeta zauważa, że optymizm zdecydowanie wraca na rynek handlowy, a Polakom rośnie chęć do kupowania. „Od stycznia 2024 roku wskaźnik nastrojów konsumenckich utrzymuje się na plusie” – wynika z badania Consumer Panel Services GfK, które w punktach mierzy nastawienie kupujących.
Rosnące wyniki
Jak czytamy, w ciągu sześciu miesięcy wskaźnik ten urósł do 3,5 pkt. Dla porównania, w 2019 r., kiedy nastroje były najlepsze, wynosił ok. 7 pkt, a od pandemii do końca 2023 r. był ujemny (co oznacza, że pesymistów było więcej niż optymistów).
„Z jednej strony jesteśmy coraz bardziej gotowi na zwiększanie wydatków, ale z drugiej przyzwyczailiśmy się już do wyszukiwania promocji i łowienia okazji w sklepach. A to stanowi spore wyzwanie dla sieci handlowych” – powiedział, cytowany w tekście, Michał Maksymiec, dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi Consumer Panel Services GfK.
To oni zyskają
Z danych tej firmy wynika, że w I półroczu 2024 r. rynek spożywczy i chemiczny urósł wartościowo o 8 proc., a ilościowo o 6 proc. Do tego 41 proc. Polaków chce wydawać więcej na codzienne zakupy - to o 9 pkt proc. więcej niż rok temu.
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje.
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Już 2 września rusza telewizja wPolsce24!
Nowe przepisy UE. Opony zdrożeją o jedną trzecią?
Branża tonie? Spadek produkcji aut o 72 proc. w lipcu
»» Najnowsze wydanie „Wywiadu Gospodarczego” oglądaj tutaj:
„Wzrosty płac, także tej minimalnej, wzrosty w sektorze publicznym – to wszystko powoduje wzrost dochodu rozporządzalnego” – wyjaśnił Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający w Consumer Panel Services GfK. Dodał, że przy niskiej stopie bezrobocia konsumenci zaczynają czuć się bezpieczniej.
PAP/ as/