Informacje

PKP Intercity / autor: mat. prasowe
PKP Intercity / autor: mat. prasowe

PKP Intercity kontynuują kluczowe inwestycje

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 10 listopada 2020, 13:50

  • Powiększ tekst

Mimo trwającej epidemii PKP Intercity kontynuują największy program inwestycyjny w swojej historii. Przewoźnik wierzy w napędową moc inwestycji realizowanych z krajowymi partnerami. Nowe i modernizowane wagony oraz lokomotywy sukcesywnie wzmacniają flotę spółki

Griffiny z Nowego Sącza

W ostatnich miesiącach flota narodowego przewoźnika wzbogaciła się o nowe lokomotywy – PKP Intercity odebrały niemal wszystkie z 30 jednostek EU160 Griffin. Co ważne z perspektywy krajowej gospodarki, za ich dostawę odpowiedzialny jest polski NEWAG. Nowosądecka spółka realizuje w całości podpisaną w 2018 r. i rozszerzoną w minionym roku umowę, opiewającą w sumie na 551 mln zł brutto.

Griffiny, które rozpędzają się do 160 km/h, pozwolą efektywnie wykorzystać modernizowane linie kolejowe. Najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce cechuje przy tym wysoki poziom niezawodności oraz bezpieczeństwa – dzięki wyposażeniu jednostek w europejski system sterowania pociągiem ETCS.

Miliardowe kontrakty dla Bydgoszczy

Rozwój parku taborowego odczują bezpośrednio sami pasażerowie. To efekt kolejnych modernizacji wagonów, które realizuje PESA w ramach trzech kontraktów opiewających na ponad 1 mld zł brutto. Bydgoska spółka odpowiada za unowocześnienie aż 245 wagonów przewoźnika. Chodzi m.in. o 125 wagonów bezprzedziałowych klasy 2, wyposażonych w liczne udogodnienia dla pasażerów. Podstawowa część tego zamówienia, obejmująca modernizację 83 wagonów, została zrealizowana jeszcze w lipcu. Kolejne pojazdy objęte umową sukcesywnie trafiają do przewoźnika, a ostatnie z nich spółka ma odebrać jeszcze w tym roku.

Nowe wagony prosto z Poznania

PKP Intercity czekają również na zupełnie nowe i zmodernizowane wagony, a także unowocześnione lokomotywy od spółki H. Cegielski Fabryki Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Wielkopolska spółka dostarczy przewoźnikowi łącznie 81 nowych wagonów w ramach umów wartych blisko 700 mln zł brutto. Pierwsze z nich, wyposażone m.in. w klimatyzację, gniazdka elektryczne, indywidualne oświetlenie czy bezprzewodowy internet, trafią do spółki już w przyszłym roku. W ramach zawartych kontraktów FPS Cegielski dostarczy PKP Intercity również 10 wagonów 145Ab, zmodernizowanych na wagony restauracyjne. Spółka unowocześni także 13 lokomotyw manewrowych SM42, które zostaną wyposażone m.in. w nowoczesne silniki spalinowe. Ponadto z końcem 2019 r. poznaniacy przekazali przewoźnikowi ostatnie z 90 zmodernizowanych wagonów 111A. Łącznie w ramach realizowanego programu PKP Intercity zawarły z wielkopolską spółką umowy warte ponad 1,2 mld zł brutto.

Siedleckie „ezety” wjadą na tory

Praca wre również w Siedlcach, gdzie Stadler Polska przygotowuje dla PKP Intercity pierwszy z 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt. Nowoczesne EZT będą rozwijać prędkość do 160 km/h i zostaną wyposażone w zapewniający najwyższy poziom bezpieczeństwa podróży system ETCS. Flirty zostaną wyposażone w klimatyzację, wzmacniacze sygnału GSM/LTE, bezprzewodowy internet czy gniazdka elektryczne. Pojazdy będą też przystosowane do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami.

To kolejna warta ponad 1 mld zł brutto umowa zawarta przez przewoźnika w ramach programu „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Siedlecka spółka przewiduje dostawę pierwszych dwóch pojazdów w drugiej połowie przyszłego roku.

Stabilnie mimo pandemii

Pomimo trwającej pandemii sytuacja spółki jest oceniana przez międzynarodowych ekspertów jako stabilna. Ważnym sygnałem dla PKP Intercity była październikowa ocena agencji Fitch, która po raz kolejny potwierdziła długoterminowy rating spółki w walucie krajowej i obcej na poziomie BBB+ i długoterminowy rating krajowy na poziomie AA (pol.).

Według agencji realizowany przez PKP Intercity program inwestycyjny jest kluczowy dla spółki, a jego zakończenie pozwoli na zaoferowanie jeszcze lepszej siatki połączeń i podniesienie jakości świadczonych usług.

Warty 7 mld zł program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” to największy program inwestycyjny w historii spółki, który zakończy się w 2023 r. Do tej pory w ramach strategii spółka zakontraktowała lub zrealizowała umowy na kwotę ponad 4,5 mld zł brutto.

CZYTAJ TEŻ: W tym roku ruszy wykup gruntów pod CPK

CZYTAJ TEŻ: MZ: Blisko 25,5 tys. nowych zakażeń, 330 zgonów

CZYTAJ TEŻ: Wzrost wynagrodzeń w III kw. o 4,8 proc., wzrost inflacji

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych