MŚP generalnie zadowolone
Aż o 10,7 punktów wzrósł Bibby MSP Index w najnowszej, kwietniowej edycji badania. Oznacza to wyraźną poprawę nastrojów w małych i średnich przedsiębiorstwach w Polsce.
Badanie Bibby MSP Index przeprowadzane jest dwa razy w roku w formie wywiadów telefonicznych na ogólnopolskiej, reprezentatywnej grupie małych i średnich firm, zatrudniających powyżej 10 osób.
Według najnowszej fali badania, główny wskaźnik nastrojów małych i średnich przedsiębiorstw wzrósł do poziomu 51,7 punktów, podczas gdy jeszcze w październiku 2012 r. wynosił 41 punktów. Poprawa spowodowana została przede wszystkim rosnącym optymizmem w sektorze produkcyjnym i budowlanym. Branże te spodziewają się w najbliższym czasie wzrostu zamówień.
Lepsze oceny, co do przyszłości kondycji własnej firmy, są efektem przede wszystkim sezonowego cyklu koniunktury, który zawsze w drugim kwartale notuje zwyżki. Warto zauważyć, że w kwietniu 2012 roku wynik również był lepszy niż jesienią 2011 roku - wówczas jednak różnica pomiędzy wynikami dwóch fal badań wyniosła 2,2 punktu, a obecnie - 10,7.
Głębsze niż zazwyczaj zmiany na plus to efekt długotrwałej zimy. Z tego powodu „odbicie” w takich branżach, jak np. budownictwo czy produkcja jest bardziej spektakularne, niż w latach, gdy wiosna przychodziła wcześniej. Z badania wynika również, że co najmniej połowa przedsiębiorstw utrzyma inwestycje na planowanym poziomie. 66% firm nie planuje zmian w zatrudnieniu.
Wskaźnik Bibby MSP Index budowany jest na podstawie oceny sytuacji firm w pięciu obszarach: płynności finansowej, zewnętrznego finansowania, inwestycji, sprzedaży i zatrudnienia. Pomimo że cały Indeks zanotował poważny wzrost, przedsiębiorcy nie oczekują poprawy poziomu finansowania z zewnętrznych źródeł. Wskaźnik „Zewnętrzne finansowanie” utrzymuje się na poziomie podobnym, jak w październiku.
- Widzimy, że mały i średni biznes polega głównie na własnym finansowaniu, cierpliwie czekając na pieniądze od kontrahentów - komentuje Krzysztof Kuniewicz, dyrektor generalny Bibby Financial Services.
- Oczekiwany wzrost płynności jest pochodną spodziewanego wzrostu sprzedaży, a nie większej dostępności kredytów. Sytuacja ta potwierdza bardzo duży potencjał faktoringu jako dostępnego źródła finansowania dla MSP - dodaje Krzysztof Kuniewicz.
Możliwość finansowania bieżącej działalności firmy za pomocą faktoringu, w przeciwieństwie do kredytu, nie zależy od bieżących wskaźników finansowych przedsiębiorstwa. W tym przypadku liczy się potencjał sprzedażowy firmy oraz portfel wiarygodnych odbiorców. Faktoring pomaga szybko pokonać problemy z płynnością, a tym samym radzić sobie z zatorami płatniczymi. Dzięki faktoringowi restrukturyzacyjnemu, finansowanie mogą uzyskać także te przedsiębiorstwa, które znalazły się w trudnej sytuacji.
Opr. Jas