Informacje

Bukowina 2018: Izraelskie startupy odnajdują się w USA

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 9 marca 2018, 20:54

  • Powiększ tekst

Debata zatytułowana „Rynek kapitałowy dla rozwoju nowych technologii” zdominowana została wiadomością o odrzuceniu polskiej oferty zakupu giełdy w Tel Avivie. Obecni w Bukowinie prezes GPW, Marek Dietl uchylił się jednak od skomentowania tego wydarzenia Dyskutanci wielokrotnie jednak podczas rozmowy o sposobach wspierania rynków nowych technologii i startupów nawiązywali do izraelskich przykładów.

Minister inwestycji i rozwoju, Jerzy Kwieciński rozpoczął dyskusję na temat roli rynku kapitałowego we wspieraniu finansowania innowacyjnych firm.

Innowacje nie powstaną jeśli nie będzie dla nich dobrego środowiska, otoczenia. Same chęci nie wystarczą. Dobra organizacja otoczenia, porządek prawny przynosi zawsze lepsze skutki i tu dobrym przykładem jest giełda izraelska - mówił Kwieciński

Zdaniem ministra, połowa startupów powstających w Europie znika, a 20 procent ucieka do Izraela właśnie. Tymczasem startupy powstające w Izraelu, zostają w Izraelu.

Minister zwracał uwagę, że innowacyjne firmy z Izraela działają w fantastycznej symbiozie z rynkiem amerykańskim, a te, które przetrwają trudne początki, tworzą tam niezwykle aktywny rynek.

Chciałem przez to powiedzieć, że musimy mieć doskonale rozwinięty rynek finansowania inwestycji z wysokim ryzykiem, na bardzo wczesnym etapie tworzenia firm. Musimy dopiero stworzyć taki system, który pozwoli startupom rosnąć i pozostać potem w kraju oprócz ich globalnej działalności – mówił Kwieciński.

Uczestnicy debaty zwracali uwagę na konieczność powołania instytucji wspierających startupy w całym procesie wzrostu.

Minister Kwieciński podkreślił również rolę jaką odgrywają instytucje państwowe oraz rządowe, które dla młodej firmy jaką jest jest startup, olbrzymie znaczenie ma,to że państwo w nie inwestuje i będzie miało pośrednio udziały w ich sukcesie.

Artur Wiza, wiceprezes Asseco Poland przypomniał podczas debaty, że mamy taki startup polski, który zdobył rynek i inwestuje w Izraelu. To właśnie Asseco.

Ważne, żeby startupy tworzyły to, co jest nam realnie potrzebne, a nie budowały kolejna aplikację do zamawiania pizzy. Wiele tzw. innowacyjnych firm dostaje pieniądze z UE, a jak środki z funduszu się kończą, firmy te kończą działalność – przypomniał prezes Wiza.

Paneliści wskazywali, że przy dość dobrze rozwiniętej w Polsce infrastrukturze instytucji B+R trzeba tak akcentować potrzeby, by innowacyjne firmy miały szanse na rzeczywiście innowacyjne przedsięwzięcia.

Mamy rozwiniętą sieć ośrodków badawczych, mamy uczelnie, ale nie mamy kapitału i nie mamy realnych sukcesów, które stanowiłyby naturalną zachętę dla inwestorów – wskazywał z kolei podczas debaty, prof. dr hab. inż. Aleksander M. Nawrat z NCBiR.

20 lat temu Izrael miał ten sam problem i powołał program, który pozwolił stworzyć z sukcesem innowacyjny rynek. Jako NCBiR przy wsparciu rządowym budujemy dziś doświadczenie zespołów - dodał.

Dyskutanci zwracali uwagę, że startupy to organizacje, które muszą wiele razu pomylić się, zainwestować w nietrafione pomysły, żeby wreszcie znaleźć tę innowację przełomową i trafioną.

Potrzebujemy zatem czasu, by zbudować doświadczenie. Potrzebujemy też czasu by zbudować rynek inwestorów, gotowych zaryzykować. By to się udało niezbędne jest otoczenie eksperckie, które ułatwi podejmowanie decyzji. A to otoczenie tworzą właśnie inicjatywy takie jak PFR Ventures - dodał Nawrat.

Uczestnicy panelu (w kolejności alfabetycznej): Tomasz Bardziłowski – wiceprezes Vestor Dom Maklerski S.A.; dr Marek Dietl – prezes Giełdy Papierów Wartościowych, prof. dr hab. inż. Aleksander M. Nawrat – zastępca dyrektora w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju; Sławomir Panasiuk wiceprezes z Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych , dr Iwona Sroka z rady nadzorczej Skarbiec TFI S.A., członek Murapol oraz Artur Wiza – wiceprezes Asseco Poland.

(mac)

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych