Informacje

Boeing / autor: Pixabay
Boeing / autor: Pixabay

Boeing może stracić wielkie zamówienie

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 22 marca 2019, 14:22

  • 0
  • Powiększ tekst

Narodowe indonezyjskie linie lotnicze Garuda Indonesia zwróciły się do Boeinga o unieważnienie wartego 4,9 mld dolarów kontraktu na zakup 49 samolotów 737 MAX 8 - podano w piątek. Powodem są dwie niedawne katastrofy tych maszyn, w których zginęło łącznie 346 osób.

Garuda Indonesia jest pierwszą na świecie linią lotniczą, która oficjalnie poinformowała o planach wycofania się z zakupu samolotów Boeing 737 MAX. Indonezyjskie linie w 2014 r. zamówiły 50 sztuk najnowszego modelu amerykańskiej firmy, ale dopiero w zeszłym roku otrzymała pierwszy z nich. Jak dotychczas Garuda zapłaciła Boeingowi ok. 26 mln dolarów.

Jak poinformował rzecznik linii Ikhsan Rosan, w zeszłym tygodniu oficjalnie wysłała ona pismo do Boeinga z prośbą o rozwiązanie kontraktu.

Pasażerowie zawsze pytają, jakim rodzajem samolotu będą lecieć, ponieważ stracili zaufanie do modelu MAX 8. To oznacza szkody dla naszego biznesu - powiedział dziennikarzom. - W przyszłym tygodniu przedstawiciele linii i Boeinga mają rozmawiać o szczegółach rozwiązania umowy. Nie chcemy używać samolotów MAX, ale może rozważymy ich zamianę na inne modele Boeinga - mówił.

Model 737 MAX wszedł do użytku komercyjnego w maju 2017 r. Od tej pory doszło do dwóch poważnych katastrof tych maszyn - w październiku zeszłego roku po starcie z lotniska w Dżakarcie rozbił się samolot indonezyjskiego niskokosztowego przewoźnika Lion Air, a niespełna dwa tygodnie w podobnych okolicznościach - samolot etiopskich linii Ethiopian Airlines.

W przypadku obu katastrof ustalanie przyczyn jeszcze trwa, ale wstępne przypuszczenia wskazują na problem z zastosowanym w tym modelu systemem MCAS, który miał zapobiegać utracie siły nośnej przez samolot. Według indonezyjskiego śledztwa, system ten zbyt łatwo się włącza, co powoduje trudności z kontrolowaniem samolotu.

Po wypadku w Etiopii władze lotnicze i sami przewoźnicy na całym świecie zdecydowali o uziemieniu tego modelu samolotu, który był bestsellerem Boeinga. Jak do tej pory amerykański koncern dostarczył ich ok. 370 i miał złożone zamówienia na ponad 4600 kolejnych.

PAP, MS

Powiązane tematy

Komentarze