Informacje

KNF / autor: Fratria
KNF / autor: Fratria

KNF przestrzega przed możliwością kradzieży tożsamości

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 6 września 2019, 11:32

  • 0
  • Powiększ tekst

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego przestrzega przed możliwością kradzieży tożsamości lub kradzieży środków finansowych w związku początkiem obowiązywania unijnego rozporządzenia ws. logowania do e-bankowości - poinformował urząd w piątkowym komunikacie.

Unijna dyrektywa PSD2 przewiduje, że za zgodą klienta banki mają zapewnić dostęp do jego rachunków płatniczych licencjonowanym, zewnętrznym podmiotom, czyli innym bankom, twórcom programów i aplikacji finansowych, serwisom płatniczym - określanym jako TPP (third party providers).

14 września tego roku wchodzą w życie przepisy rozporządzenia delegowanego Komisji Europejskiej dotyczące regulacyjnych standardów technicznych (tzw. RTS) w sprawie m.in. tzw. silnego uwierzytelnienia klienta, by zwiększyć bezpieczeństwo korzystania z usług płatniczych oferowanych elektronicznie i tym samym ograniczyć możliwości wystąpienia oszustw związanych z tymi usługami.

UKNF przestrzega, że w związku z wdrażaniem nowych rozwiązań i koniecznością wzmożonych kontaktów ze strony dostawców usług płatniczych ze swoimi klientami, sytuacja ta może zostać wykorzystana przez przestępców do prób wyłudzenia poufnych informacji, w tym poprzez przeprowadzanie ataków phishingowych, a w konsekwencji do kradzieży tożsamości lub kradzieży środków finansowych.

Urząd KNF zwraca uwagę na konieczność zachowania szczególnej ostrożności oraz apeluje do klientów instytucji finansowych o postępowanie zgodne z ustalonymi przez te instytucje standardami w zakresie komunikacji.

Uzasadnione podejrzenia powinny wzbudzić wszelkiego rodzaju wiadomości mailowe, SMS oraz próby kontaktu telefonicznego powołujące się na wejście w życie nowych rozwiązań, gdzie klient proszony jest o przekazanie informacji zawierających dane wrażliwe, w szczególności dane logowania do bankowości elektronicznej, kody autoryzacyjne i kody PIN, dane osobowe, lub informowany jest o zablokowanym koncie albo proszony jest o: kliknięcie w przesłany mailem lub SMS-em link internetowy, zmianę hasła lub innych danych do logowania za pomocą przesłanego linku internetowego, otworzenie podejrzanego załącznika, uruchomienie lub instalację przesłanej aplikacji, wykonanie podejrzanej płatności lub przelewu internetowego” - informuje UKNF.

Urząd zaleca, aby w przypadku jakichkolwiek wątpliwości skontaktować się bezpośrednio z właściwym dostawcą usług płatniczych.

SzSz(PAP)

Powiązane tematy

Komentarze