Informacje

W Kużnicy będą skanować pociągi

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 9 października 2019, 12:00

  • Powiększ tekst

Jeszcze w 2019 r. na kolejowym przejściu z Białorusią w Kuźnicy (Podlaskie) zacznie działać zamontowany tam skaner do prześwietlania promieniami RTG pociągów towarowych - poinformowano na konferencji prasowej w środę podczas prezentacji urządzenia.

Zakończyła się budowa urządzenia i koniecznej infrastruktury. Inwestycja nadzorowana przez Podlaski Urząd Wojewódzki kosztowała ok. 18,5 mln zł. Pieniądze pochodziły z budżetu państwa.

Dzięki skanerowi odprawy mają być bezpieczniejsze, szybsze i skuteczniejsze, jeżeli chodzi o wykrywanie przemytu towarów.

W specjalnym bunkrze umieszczono akcelerator promieni RTG, zbudowano ramię detektora, które będzie prześwietlać wjeżdżające do Polski pociągi przewożące różne towary, są też osłony radiacyjne. Służby graniczne będą dzięki oprogramowaniu rozpoznawać rodzaj przewożonego towaru. Teren jest monitorowany, ogrodzony. Wokół urządzenia jest wygrodzona i monitorowana strefa bezpieczeństwa.

Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski podkreślił, że to pierwszy taki skaner do prześwietlania pociągów w Podlaskiem. Budowa trwała przez cały ostatni rok. Dodał, że kolejne takie urządzenie jest planowane w najbliższym czasie na kolejowym przejściu z Białorusią w Siemianówce.

Paszkowski podkreślił, że to także pierwszy skaner kolejowy, który powstał w oparciu o polską myśl technologiczną, zainstalowała go polska firma MultiControl z Warszawy.

Mam nadzieję, że ta inwestycja w istotnym stopniu przyczyni się do zwiększenia obrotów towarowych w ramach tego przejścia kolejowego. Oprócz tego, że ten skaner może wpłynąć na to, że zwiększy się szybkość odpraw na tym przejściu, to również zwiększy się bezpieczeństwo - powiedział Paszkowski.

Dodał, że dotychczas w 2019 r. przejechało tędy ok. 2,5 mln ton różnych towarów.

Skaner będzie wykorzystywać służba celno-skarbowa. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej (IAS) w Białymstoku Wojciech Orłowski poinformował, że służba dysponuje kilkunastoma innymi skanerami na przejściach drogowych, które są wykorzystywane i służą do wykrywania przemycanych towarów, głównie akcyzowych i są skuteczne. Dodał, że często bez tych urządzeń wykrywanie przemytów byłoby trudne, wszelkie urządzenia techniczne i technologiczne bardzo w tym pomagają.

Z danych IAS wynika, że dotychczas w 2019 r. przez kolejowe przejście w Kuźnicy wjechało do Polski ponad 1,4 tys. pociągów towarowych z ponad 48. tys. wagonów, podobnie też tyle wyjechało na Białoruś. To nieco mniej niż w 2018 r., ale znacząco wzrosła masa przewożonych towarów. Głównie transportowane są węgiel, drewno, paliwa płynne, gaz, materiały budowlane. W 2019 r. ujawniono dotąd przemyt ponad 1,1 mln sztuk papierosów bez akcyzy.

Zanim skaner zacznie pracę, muszą się jeszcze zakończyć odbiory techniczne, formalne przekazania urządzenia, szkolenia funkcjonariuszy - poinformował Mikołaj Wroniszewski z firmy MultiControl. Dodał, że skaner może prześwietlać całe wagony z ładunkiem, może podać taki obraz, który pozwoli dokładnie rozróżnić przewożony towar, dzięki czemu służba celno-skarbowa będzie mogła ten towar bardzo dobrze identyfikować. Dodał, że firma będzie nadzorować i serwisować pracę skanera przez 10 najbliższych lat.

Kierownik oddziału celnego w Kuźnicy Krzysztof Borys podkreślił, że jeszcze obecnie - zanim skaner zacznie pracę - kontrola pociągów i przewożonych nimi towarów odbywa się w sposób fizyczny, co daje szanse tylko na częściową rewizję ładunków. Dodał, że aby skontrolować pociąg towarowy w całości, taką kontrolę trzeba było robić w firmie czy bazie zajmującej się przeładunkiem. Dodał, że skaner przyspieszy pracę, bo pozwoli na większą selekcję pociągów, wykrywanie przemytu na obrazie ze skanera. Taki pociąg od razu będzie kierowany do całościowej kontroli.

Zastępca komendanta Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej ppłk SG Andrzej Stasiulewicz podkreślił, że montaż skanera w Kuźnicy oznacza, że pogranicznicy będą mogli np. bardziej skoncentrować się na zabezpieczaniu trasy przejazdu pociągów od granicy do stacji w Kuźnicy, kontroli radiometrycznej przewożonych towarów, bezpieczeństwie przewozu paliw czy kontroli przewozu osób.

SzSz(PAP)

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych