Amazon zamierza opanować eksport w Indiach
Goszczący w Indiach właściciel Amazona, Jeff Bezos obiecał eksport indyjskich towarów wartych 10 mld USD. To tak jakby zmonopolizował eksport Indii do jednego z największych partnerów handlowych. Zainwestuje też miliard w rozwój małych i średnich firm. Indyjscy kupcy zapowiadają zaś protesty przeciw nielegalnym praktykom Amazona.
Trzydniowa wizyta Jeffa Bezosa w Indiach rozpoczęła się na stadionie narodowym im. Jawaharlala Nehru w Delhi. Bezos ubrany w ciemnoniebieską kamizelką w stylu premiera Nehru, pierwszego premiera Indii, chwalił dynamizm i energię Indusów oraz dążenie do ciągłego rozwoju.
Przewiduję, że XXI wiek będzie wiekiem Indii. Ten kraj ma coś specjalnego w sobie i tym czymś jest demokracja - dodał przy oklaskach uczestników szczytu małych i średnich przedsiębiorstw zorganizowanym przez firmę Amazon.
Największe wrażenie zrobiła jednak zapowiedź wyeksportowania w ciągu 5 lat towarów wyprodukowanych w Indiach o wartości 10 mld USD. Kolejny miliard trafi na rozwój technologiczny małych i średnich firm.
Konfederacja Indyjskich Kupców (CAIT), która pośrednio zrzesza 300 tys. kupców, zapowiedziała jednak protesty w całym kraju przeciw działaniom Amazona w Indiach. Sekretarz organizacji Praveen Khandelwal uważa, że Amazon dyskryminuje mniejszych kupców i właścicieli sklepów na rzecz dużych hurtowników. Jego zdaniem Amazon prowadzi nielegalną praktykę tzw. głębokich promocji, które łamią przepisy handlu. Sekretarz twierdzi, że reprezentuje tym samym interesy 70 mln drobnych kupców.
Władze Indii zapowiedziały prace nad odpowiednimi przepisami lepiej chroniącymi drobny biznes w handlu internetowym. Z drugiej strony indyjska gospodarka, stojąca na skraju recesji, potrzebuje inwestycji zagranicznych. 13 stycznia br., dwa dni przed wizytą Bezosa w Delhi, Indyjska Komisja Konkurencyjności rozpoczęła śledztwo w sprawie łamania prawa przez Amazon i jego największego rywala w Indiach, platformę internetowego handlu Flipkart.
Między Flipkartem, należącym do amerykańskiego Walmartu, toczy się zaciekła wojna o indyjski handel internetowy. Eksperci szacują wartość tego rynku na 100 mld USD. Nowym graczem w internecie jest Reliance Retail, właściciel platformy JioMart i sieci komórkowej Jio, która znacząco obniżyła ceny mobilnego internetu w Indiach.
W 2016 r. Bezos zapowiedział inwestycje w Indiach o wartości 5 mld USD i dotychczas wydał na rozwój indyjskiego oddziału Amazona ok. 600 mln USD. Skumulowane straty Amazona w Indiach w roku budżetowym 2018/19 przekroczyły miliard USD.
Czytaj też: Amazon otworzy stacjonarne sklepy w Niemczech
W 2018 roku wśród największych importerów Indii były Stany Zjednoczone (48,7 mld USD) i Zjednoczone Emiraty Arabskie (27,4 mld USD). W czołówce były też takie państwa jak Chiny (15,5 mld USD), Honk Kong (12,5 mld USD), Singapur (9,8 mld USD) i Bangladesz (8,3 mld USD).
PAP, KG