Będzie bezpieczniej na kolei. Pójdzie na to 500 milionów złotych
Nieco ponad pół miliarda pójdzie na inwestycje infrastrukturalne, które zwiększą bezpieczeństwo na kolei
- powiedział w Sejmie wiceminister transportu Andrzej Massel. Zapowiedział też zmianę ustawy o transporcie kolejowym i nowe prawo o warunkach pracy na kolei.
Massel udzielał w czwartek informacji w sprawie stanu realizacji pakietu dla bezpieczeństwa na kolei. O udzielenie takiej informacji wnioskował klub parlamentarny Solidarnej Polski.
Pakiet dla bezpieczeństwa na kolei został przedstawiony przez ministra transportu Sławomira Nowaka pod koniec maja br. na posiedzeniu Zespołu do spraw Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym. Zawiera on dziesięć propozycji, zakładających m.in. częstsze kontrole pociągów i przeprowadzenie zmian ustawowych.
Massel wskazał, że działania, które mogą zwiększyć poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego, można podzielić na dwa rodzaje: "twarde", czyli dotyczące modernizacji linii i taboru czy wymiany rozjazdów, oraz "miękkie", dotyczące zmian ustawowych czy zapisów w sprawie standardów szkolenia i warunków pracy kolejarzy.
Wśród "twardych" działań wiceminister wymienił - poza trwającymi remontami linii kolejowych i zakupem taboru dla przewoźników - remont rozjazdów i przejazdów.
Program rozjazdowy obejmuje zakup i zabudowę rozjazdów o podwyższonym standardzie eksploatacyjnym (...). W programie założono wymianę 700 rozjazdów, ok. 350 rozjazdów rocznie. Realizacja programu nie tylko przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy, ale także pozwoli na odwołanie ograniczeń wydłużających czas jazdy
- wyjaśnił Massel.
Celem programu przejazdowego jest poprawa bezpieczeństwa pociągów i uczestników ruchu drogowego
- dodał. Wyjaśnił, że na początek ma być zmodernizowanych 235 przejazdów na 68 liniach kolejowych.
Koszt wymiany 700 rozjazdów kolejowych to 280 mln zł, a modernizacji 235 przejazdów na skrzyżowaniach z drogami - ok. 240 mln zł.
Wiceminister poinformował, że resort chce zaproponować zmiany w ustawie o transporcie kolejowym, dotyczące ustalenia wymogów dla ośrodków szkolenia maszynistów i ujednolicenia programów ich szkoleń. Ponadto - jak zapowiedział Massel - ma powstać nowa ustawa o warunkach i czasie pracy na kolei. Wyjaśnił, że nad założeniami do projektu takiej ustawy pracuje specjalny zespół, który przedstawi je najpóźniej do końca pierwszego kwartału 2013 r.
Odniósł się także do założonego w pakiecie zwiększenia uprawnień kontrolnych Urzędu Transportu Kolejowego. Poinformował posłów, że najprawdopodobniej urząd będzie miał zwiększony budżet.
Minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej wspólnie z prezesem UTK złożyli wniosek dotyczący zwiększenia budżetu UTK na rok 2013. Dotychczas była planowana kwota ok. 19 mln zł. Wiemy już, że ten budżet będzie znacząco zwiększony
- powiedział. Dodał, że dokładna kwota powinna być niedługo znana. Wyjaśnił jedynie, że resort wnioskował o zwiększenie budżetu urzędu o 50 proc. w stosunku do puli, jaką urząd ma do dyspozycji obecnie.
PAP/DLOS