Budowa kolei dużych prędkości szansą dla turystyki
Budowa kolei dużych prędkości jako wsparcie dla rozwoju ruchu turystycznego między Bałtykiem a Adriatykiem była tematem polsko-chorwackiej konferencji, w której wziął udział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel oraz Alen Gospočić - sekretarz stanu odpowiedzialny za kwestie kolejowe w Ministerstwie ds. Morza, Transportu i Infrastruktury Republiki Chorwacji.
Jak mówił wiceminister Andrzej Bittel, Polska aktywnie działa na rzecz realizacji projektu kolei dużych prędkości (KDP) w regionie Europy Centralnej, w tym łączących Polskę, Słowację, Czechy oraz Węgry.
Oczekujemy, że przyniesie ona znaczne korzyści i umocni współpracę w ramach Grupy Wyszehradzkiej oraz dalsze możliwości łączenia kolejowego systemu transportowego. Projekt KDP V4 w połączeniu z Rail Baltica stwarza nowe możliwości dla przewozów pasażerskich, w tym dla ruchu turystycznego — powiedział Andrzej Bittel.
Innym aspektem tworzonych połączeń kolejowych są przewozy towarowe.
Przez terytorium Polski przebiegają dwa główne europejskie kolejowe korytarze towarowe. Jeden na osi północ-południe (Bałtyk-Adriatyk), a drugi wschód-zachód (Bałtyk-Morze Północne). Położenie geograficzne Polski daje optymalne warunki przewoźnikom kolejowym do zwiększania wolumenu przewozów. Dalsze zacieśnianie kontaktów i współpracy pomiędzy polskimi a chorwackimi przewoźnikami kolejowymi może być przyczynkiem do pojawienia się w tej relacji także przewozów pasażerskich, realizowanych z wykorzystaniem już istniejącej infrastruktury - ocenił Andrzej Bittel.
Resort podał, że podczas spotkania zwrócono także uwagę na działania inwestycyjne w sektorze kolejowym podejmowane przez Polskę i Chorwację w celu realizacji założeń europejskich o zmniejszaniu emisji CO2 oraz kolei jako alternatywie dla innych rodzajów transportu, szczególnie wysoko emisyjnego.
PAP/RO
CZYTAJ TEŻ: Energetyka szykuje się na… zaćmienie Słońca!