Złe wieści na wakacje. Piwo coraz droższe
Choć piwo nadal jest najpopularniejszym napojem alkoholowym wśród Polaków, to jego sprzedaż spadła w 2021 roku. A czynniki zewnętrzne nie napawają optymizmem
W 2021 r. Polska sprzedaż wyniosła 17,8 mld zł oraz 30,1 mln hektolitrów (hl). To największy spadek od 2017 roku (wynika z danych NielsenIQ). Warto zaznaczyć również, że w 2021 r. wolumen piwa skurczył się o ponad 4 proc., co oznacza, że z rynku zniknął ponad milion hl tego napoju. Względem rekordowego 2018 roku ta strata jest jeszcze mocniej widoczna i wynosi aż 5 mln hl, co oznacza 1 mld sprzedanych butelek piwa mniej. Choć trzeba podkreślić, że nadal to najpopularniejszy napój alkoholowy w Polsce.
Perspektywy dla globalnej branży nie są jednak dobre. Polska jest jednym z największych producentów piwa w Europie, lecz polityka akcyzowa i czynniki zewnętrzne (np. rosnące ceny towarów) powodują, że piwo drożeje. Należy dodać też zablokowanie kanałów dostaw ze wschodu przez inwazję na Ukrainę. Efekty są proste - piwo drożeje. Dla przykładu średnia cena półlitrowej puszki flagowego produktu Grupy Żywiec kosztowała w maju 2021 ok. 3,06 zł, by w maju 2022 r. wynieść już średnio 3,63 zł, czyli o 18,6 proc. więcej rok do roku. – wynika z danych portalu dlahandlu.pl
Czytaj też: Deloitte: piwowarzy wpłacili 11 mld zł do budżetu w 2020 r.
Bankier, dlahandlu/KG