AKTUALIZACJA
Grupa Orlen przejęła stacje paliw na Węgrzech i Słowacji
Grupa Orlen przejęła i rozpoczyna rebranding 79 stacji paliw na Węgrzech, funkcjonujących obecnie pod marką Lukoil. Ponadto koncern nabędzie do połowy 2024 r. 103 kolejne stacje paliw zlokalizowane na Słowacji i Węgrzech - podał w czwartek PKN Orlen
Jak zaznaczono w informacji prasowej spółki, wejście Grupy Orlen na rynek węgierski oraz pozyskanie kolejnych stacji na Słowacji to efekt fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos. Orlen Unipetrol z Grupy Orlen podpisał z węgierskim koncernem MOL umowy na zakup stacji paliw na Węgrzech i Słowacji. W efekcie zawartych umów, czeska spółka Grupy Orlen nabędzie 100 proc. udziałów w spółce Normbenz Magyarorsag z siedzibą w Budapeszcie - podał w czwartek PKN Orlen**
PKN Orlen informuje, że 1 grudnia 2022 r. spółka Orlen Unipetrol zawarła z MOL Hungarian Oil and Gas Public Limited Company umowy, w wyniku których Orlen Unipetrol nabędzie 100 proc. udziałów w spółce Normbenz Magyarorsag Kft z siedzibą w Budapeszcie - podał koncern. Jak zaznaczył, „w wyniku zawarcia umów Orlen Unipetrol stanie się właścicielem 79 stacji paliw zlokalizowanych na Węgrzech”.
Ponadto, jak ogłosił PKN Orlen, „na podstawie umów odpowiednie spółki z Grupy Orlen Unipetrol nabędą 103 kolejne stacje paliw zlokalizowane na Słowacji i Węgrzech, z czego przejęcie i rebranding 64 stacji na Węgrzech będzie sukcesywnie realizowane do połowy 2024 r., a 39 stacji na Słowacji do połowy 2023 r.”
W informacji prasowej koncern uściślił, że Grupa Orlen przejęła i rozpoczyna rebranding 79 stacji paliw na Węgrzech, funkcjonujących obecnie pod marką Lukoil, a ponadto „nabędzie do połowy 2024 r. 103 kolejne stacje paliw zlokalizowane na Słowacji i Węgrzech”.
Dzięki ekspansji zagranicznej sieci Orlen, polska marka będzie obecna już w 6 krajach w Europie. Rozpoczynamy rebranding pierwszych stacji na Węgrzech, a wkrótce kolejnych na Słowacji. Zgodnie ze strategią #ORLEN2030 udział stacji zagranicznych w sieci wzrośnie do 45 proc. - napisał w czwartek na Twitterze prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
W wypowiedzi przytaczanej w informacji prasowej prezes koncernu zwrócił uwagę, że zgodnie z zapowiedziami Grupa Orlen wzmacnia swoją obecność na Słowacji, stając się jednym z czterech największych operatorów na tym rynku, a także rozszerza sieć sprzedaży detalicznej o nowy rynek - Węgry - na którym jest już obecna w obszarze hurtowym.
W efekcie realizowanej skutecznie ekspansji sieci sprzedaży, zapewniamy bezpieczeństwo dostaw paliw i źródeł energii nie tylko w Polsce, ale też w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Nasze zaangażowanie i dobre rozpoznanie rynku pozwoli zaoferować nowym klientom w Europie najwyższej jakości produkty i usługi, zgodne z ich oczekiwaniami - podkreślił Obajtek. Jak zapowiedział, ze stacji pod marką Orlen klienci na Węgrzech będą mogli korzystać już od początku grudnia.
PKN Orlen podał w czwartek, że na przejmowanych 79 stacjach paliw na Węgrzech „w ciągu kilku dni logo Lukoil zostanie zastąpione marką Orlen”. „W kolejnym etapie stacje będą dostosowywane do standardów sieci Orlen” - zaznaczył koncern.
Przypomniano, że „Grupa Orlen w ramach umowy z Grupą MOL docelowo przejmie 143 stacje na Węgrzech i 39 stacji na Słowacji”. „Przejęcie i rebranding pozostałych 64 stacji na Węgrzech będzie sukcesywnie realizowany do połowy 2024 r.” - zapowiedział PKN Orlen. Dodano, że „równolegle będzie toczył się rebranding 39 stacji na Słowacji, który zakończy się w połowie 2023 r.”.
Po finalizacji transakcji koncern będzie posiadał łącznie na Węgrzech i Słowacji ponad 230 stacji - podsumował koncern.
Przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen, a ostatnio także PGNiG oraz wcześniej Grupy Energa, odbyło się w ramach budowy multienergetycznego koncernu, mającego m.in. zwiększyć możliwości konkurencyjne na międzynarodowych rynkach oraz bezpieczeństwo energetyczne Polski. O połączeniu PKN Orlen i Grupy Lotos akcjonariusze obu spółek zdecydowali w lipcu.
PKN Orlen ogłosił w środę, że zawarł z węgierskim MOL przyrzeczoną umowę sprzedaży na rzecz MOL 100 proc. udziałów w Lotos Paliwa, spółce zarządzającej stacjami paliw, „za cenę, na którą składa się element stały w kwocie ok. 610 mln USD oraz element zmienny, zależny od wysokości długu netto oraz kapitału obrotowego Lotos Paliwa, w dniu, w którym podpisano umowę przyrzeczoną”.
Według PKN Orlen, podpisano też umowę z Lotos Paliwa sprzedaży na rzecz tej spółki paliw, obowiązującą w okresie do ośmiu lat od dnia jej wejścia w życie oraz umowę licencyjną, określającą warunki korzystania przez Lotos Paliwa ze znaków towarowych wykorzystywanych na stacjach Lotos dla potrzeb przeprowadzenia ich rebrandingu po nabyciu udziałów przez MOL, obowiązującą w okresie pięciu lat od dnia jej wejścia w życie.
PKN Orlen wyjaśnił, że umowy zawarto „w celu wdrożenia środków zaradczych w obszarze rynku sprzedaży detalicznej paliw, określonych w decyzji Komisji Europejskiej z dnia 14 lipca 2020 r., wyrażającej warunkową zgodę na dokonanie koncentracji polegającej na przejęciu przez spółkę kontroli nad Grupą Lotos”.
Także w środę PKN Orlen ogłosił, że podpisał umowy z Aramco Overseas Company dotyczące finalizacji środków zaradczych wynikających z warunkowej decyzji Komisji Europejskiej w sprawie przejęcia kontroli nad Grupą Lotos.
W ramach transakcji, ogłoszonej już w styczniu 2022 r., PKN Orlen utrzymał 70 proc. udziału w rafinerii w Gdańsku o łącznych mocach przerobowych na poziomie 210 tys. baryłek dziennie, Aramco obejmie 30 proc. udziałów w rafinerii, 100 proc. biznesu hurtowego i 50 proc. udziałów w obszarze paliwa jet w BP Europa SE, operującego na siedmiu lotniskach w Polsce - podał w środę w komunikacie PKN Orlen.
Dodatkowo PKN Orlen, Aramco oraz SABIC podpisały porozumienie o współpracy, dotyczące „przygotowania studium wykonalności i analiz technicznych dla potencjalnego wspólnego projektu petrochemicznego w Gdańsku”.
Po przejęciu PGNiG na początku listopada PKN Orlen podkreślał, że wraz z wcześniejszymi fuzjami, obejmującymi Grupę Energa i Grupę Lotos, powstał największy w Europie Środkowej koncern, jeden z największych w Europie i 155. na świecie pod względem przychodów.
Czytaj też: Orlen sprzedał stacje paliw Lotosu MOL-owi. Umowa zawarta
Czytaj też: Obajtek: za trzy lata chcemy zbudować pierwszy SMR
PAP/mt