Jesień może przynieść zmianę nastrojów konsumenckich
Wskaźnik nastrojów konsumenckich zanotował niewielki spadek. Jak wynika z badania firmy GfK– an NIQ company, w sierpniu tego roku, Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, wyniósł -4,5 i spadł o 1,1 w stosunku do poprzedniego miesiąca. W tym miesiącu poziom nastrojów konsumenckich w Unii Europejskiej spadł: średnia unijna wynosi -17 wobec -16,1 w lipcu 2023 r.
Z badania wynika, że konsumenci spoglądają w przyszłość z dużą ostrożnością, czujnie obserwują rynek pracy i z reguły stronią od większych inwestycji. Większe zmiany mogą nadejść dopiero jesienią.
„W wakacje nastroje konsumenckie wyraźnie się odbudowały i trudno się temu dziwić. Z jednej strony sprzyjały temu sezon urlopowy oraz długie i ciepłe dni. Z drugiej zaś, od wielu miesięcy nie zaobserwowaliśmy na horyzoncie sygnałów wyraźnego słabnięcia gospodarki. Bezrobocie również utrzymuje się na bardzo niskim poziomie, a wielu ekonomistów – w przeciwieństwie do konsumentów – jeszcze w sierpniu spodziewa się jednocyfrowej inflacji. Obecnie nie ma więc ani powodów do hurraoptymizmu, ani do masowych obaw. Prawdziwa weryfikacja nastrojów dopiero przed nami, na co składają się powrót do codzienności, nadejście jesiennej aury oraz zbliżające się wybory. Z pewnością, bez względu na wynik, nie pozostaną one bez wpływu na odczucia konsumentów” – mówi Artur Noga-Bogomilski, head of market intelligence w GfK – an NIQ company.
Według badań GfK – an NIQ company w sierpniu 2023 r. respondenci ocenili swoją aktualną sytuację finansową gorzej niż miesiąc temu, gdy zanotowano najwyższy poziom nastrojów konsumenckich od 2,5 roku. Wynik wciąż pozostaje na minusie spadając o 5,6 jednostki (wskaźnik -8,3 wobec -3 w lipcu 2023 r.). Podobnie mniej optymistycznie – niż przed miesiącem - Polacy spoglądają w przyszłość (spadek wyniku o ponad 2 p.p., średni wskaźnik wyniósł-3,7 wobec -1,6 w lipcu 2023).
„35,6 proc. Polaków zbadanych przez GfK – an NIQ company spodziewa się, że kolejne miesiące przyniosą wzrost bezrobocia. Odnosząc się do lipca 2023 r. wskaźnik ten wzrósł o 1,1 p.p. Znaczący wpływ na nastroje konsumenckie mają także rosnące z miesiąca na miesiąc kwoty na paragonach – aż 84 proc. Polaków zauważa i odczuwa wzrost cen w porównaniu z sierpniem 2022 r. 54,3 proc. respondentów jest również zdania, że towary i usługi wciąż będą drożeć, przy czym już ponad 38 proc. uważa, iż inflacja – wbrew zapowiedziom Rady Polityki Pieniężnej – utrzyma dwucyfrową dynamikę” - wynika z badania.
W sierpniu 2023 r. – w porównaniu z lipcem - dodatnie nastroje konsumenckie dotyczyły dwóch z sześciu grup wiekowych. U młodzieży w wieku 15-22 lata, wynik wyniósł 8 wzrastając o 2,7. Wśród pozostałych dwudziestokilkulatków wskaźnik wyniósł 17,2 wzrastając o 15,4 m/m. Na przeciwnym biegunie znaleźli się pięćdziesięciolatkowie: nastroje w tej grupie spadły niemal trzykrotnie, osiągając wynik -16. Ta grupa ma najwięcej obaw dotyczących sytuacji finansowej w najbliższych 12 miesiącach.
„Duży spadek można dostrzec również w przypadku osób w wieku 40-49 lat: sierpień pogłębił negatywne nastroje niemal dwukrotnie (-10,1 wobec -5,2 w lipcu 2023 r.). Nastroje konsumenckie osób w wieku emerytalnym wyniosły -8,4 poprawiając się o 0,5 jednostki w stosunku do poprzedniego miesiąca” - czytamy w komunikacie.
Badanie zrealizowano między 4 a 9 sierpnia 2023 r. na ogólnopolskiej próbie 1 000 osób.
Czytaj także: Wrzesień bez promocji na obligacje detaliczne
rb